Het begin van Zuid-Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu Het begin van Zuid-Afrika - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu

Het begin van Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Rick en Stephanie

24 September 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hier gaan we dan...in het vliegtuig, op naar Johannesburg. Het was een goed vliegtuig. Veel beenruimte, goed eten ennnn....gratis wijn!! We hebben niet kunnen slapen in het vliegtuig, dus hebben we maar een paar filmpjes gekeken.

Wauw, Zuid Afrika...hier zijn we dan.
Aangekomen in Johannesburg nemen we de taxi naar ons hostel. Wat een vriendelijke mensen en wat een super mooi hostel. We hebben direct wat boodschappen gedaan en ´s avonds lekker zelf gekookt. We waren hartstikke moe, omdat we natuurlijk een nacht hebben overgeslagen, dus lekker op tijd naar bed.

OMG!!! Waarom zijn we wakker? Hoe laat is het? WAAAT, 3 uur nog maar....onee toch, stomme jetlag.
Na een wakkere nacht hadden we een tour door Johannesburg.
Met een auto zijn we heel Johannesburg door gecrost. We hebben zoveel mooie en indrukwekkende dingen gezien. We zijn naar de top op Afrika geweest waar we een ontzettend mooi uitzicht hadden. De Top of Afrika is een heel hoog gebouw met glazen wanden. We konden de noord, oost, zuid en westkant van Johannesburg dus goed zien. Toen zijn we naar de Sowetowijk gereden. Soweto is een hele grote wijk in Johannesburg. Het is de wat armere kant van de stad. Nelson Mandela heeft hier ook gewoond en we zijn dan ook bij zijn huis geweest. Het huis is nu een museum en je kunt er dus van alles lezen en zien.
In dezelfde straat zit ook een universiteit, vroeger een school voor de zwarte gemeenschap. Door de ontwikkeling van de apartheidswet, wilden de schoolkinderen een mars houden om op te komen voor hun eigen rechten. Het zou een rustige mars richting het stadion moeten worden, alleen nadat de politie twee keer stenen in de menigte had gegooid, voelde de groep zich zo bedreigd en gooide stenen terug. Hierdoor opende de politie het vuur en kwamen er 80 scholieren om het leven en waren er vele gewonden. In deze straat staat daarom ook een herdenkingsmonument. Bij het herdenkingsmonument staat een bericht van één van de vaders die zijn zoon heeft verloren. Je voelt de tranen opkomen op het moment dat je het leest.

In de Soweto wijk zit ook een hele arme straat. Zo arm, dat ze nog niet eens elektriciteit hebben. In deze straat zit ook een kinderopvang waar we even binnen mochten kijken. 30 kinderen bij elkaar opgepropt in een lokaal van 3 bij 4. Hier en daar hangt er wat aan de muur, zodat de kinderen er nog wat kunnen leren. Er staan een paar stoelen, geen tafels, geen schriftjes, geen pennen, niks...Erg zielig om de kinderen zo te zien. Voor volwassenen is het al erg, maar toen we de kinderen zagen brak ons hart. We hebben wat geld gedoneerd aan de school en hebben daar 2 mooie beeldjes gekocht. Toen we wegliepen kwam één van de meisjes huilend op Rick af. Rick pakte haar op en ze stopte direct met huilen. We hebben een beetje met haar gekletst en toen keek ze zo tevreden. Heel mooi, maar ook heel moeilijk om te zien, vooral omdat we daarna gewoon de arme straat weer uitliepen. De mensen die daar zitten, moeten daar blijven. Wij lopen gewoon weer weg naar de mooiere wereld. Heftig.

De BIG 5...daarom zijn we natuurlijk wel een beetje naar Zuid Afrika gekomen. Vroeg in de morgen vertrokken we vanuit ons hostel in Johannesburg richting het Krugerpark. Zelfs in de bus zagen we al allerlei dieren. Een Baviaan, steenbok, waterbok en zelfs een giraffe!!! Onze monden vielen nu al open.
Het was een aardig lange rit, dus tijd voor een plaspauze. Rick liep naar de toilet en stapte het hokje binnen, Woow..mooi uitzicht vanaf hier...ritsje open ennn....MAAR!! Wat zijn dat!!?? Serieus...zie ik nu echt neushoorns en struisvogels...woow...zo´n mooie toiletstop hebben we nog nooit gehad.

Die middag zijn we naar een revalidatiecentrum voor wilde dieren geweest. Dieren worden hier verzorgd en opgeknapt, zodat ze daarna weer terug kunnen in de wilde natuur. We hebben hier van alles gezien. Leeuwen, een neushoorn en een giraffe, een cheeta die we zelfs nog even mochten aaien, hyena's, wilde honden, en heel veel roofvogels. We mochten zelf ook nog een grote gier (luipaards gezicht) voeren. We moesten een grote handschoen aan en de guide legde er een stuk rauw vlees op. Nog geen seconde later kwam de gier op je hand zitten. Hap, slik, weg en de gier ook. Heel cool om dit te doen, al vond Rick het natuurlijk wel een beetje eng :P

Die avond is er heerlijk voor ons gekookt. Salade, aardappeltjes, mais en dikke steaks. Na een paar drankjes gedronken te hebben bij het kampvuur kropen we onze knusse tent in (wel een veel betere tent dan die van Dragoman ;) )
We zouden ´s morgens om 04:30 uur gewekt worden door onze guide. Toen Rick wakker werd en op zijn telefoon keek was het al 05:00 uur uur. Rick maakte Stephanie in een soort van paniek wakker om te zeggen dat het al 05:00 uur was en dat we er nu echt snel uit moesten. Stephanie zei ´relax...we zouden gewekt worden, dus we kunnen gewoon nog lekker blijven liggen´.
Na 5 minuutjes moest Stephanie toch naar de wc, dus ging ze maar direct even checken of de anderen nog sliepen...oeps...iedereen zit al aan het ontbijt! ´Rick...ik denk dat het toch handiger is dat we er nu uit gaan´.
10 minuten later zaten we met zijn allen in een safari-auto op weg naar het Krugerpark. We hebben die ochtend veel dieren gezien. Van de Big 5 hebben we de buffel, olifant en de neushoorn gespot. Verder hebben we natuurlijk nog veeeeel meer mooie dieren gezien :)
Rond 13:30 uur waren we weer terug op ons kampterrein. Even lekker gezwommen, wat gedronken, gedouched en toen was het tijd voor de nachtsafari. We gingen om 15:30 uur weg, want we zouden ook van de zonsondergang gaan genieten. De nachtsafari hadden we in een gamereserve. Dit is een privéterrein waar ook alle dieren te vinden zijn. Het mooie aan deze reserves is dat je niet alleen over de wegen hoeft te rijden, maar ook offroad mag. Het doel van deze avond was om de laatste twee dieren van de BIG 5 te spotten. Na twee uurtjes rondgereden te hebben hadden we helaas nog geen leeuw en geen luipaard gezien. Wel veel andere dieren.
Het werd al wat donkerder, dus reden de guides naar het punt waar we de zondondergang zouden gaan zien. Onderweg daar naartoe spotte Rick een luipaard. Hij was zo blij dat hij er één zag en schreeuwde (iets te hard) 4 keer `STOOOOP` waardoor de luipaard niet bleef liggen waar ze lag, maar heel rustig verder de bossen in liep. Gelukkig hebben we nog wel even kunnen genieten van dit prachtige beest. ´Dankjewel Rick!! Goed gespot!´

De guides kennen het terrein natuurlijk erg goed, dus hun gok was dat de luipaard naar een ander stuk zou lopen waar we haar konden opwachten. We reden dus snel naar die plek toe...alleen was de luipaard nergens te bekennen.
Het was ondertussen al zo laat dat we de zonsondergang hadden gemist. Maar gelukkig vond niemand dit erg, want we hadden wel een luipaard gezien.
Ondanks dat het al donker was, zijn we toch nog even naar de plek gereden waar we de zonsondergang zouden gaan zien. Daar hebben we nog lekker wat wijntjes gedronken en snacks gegeten. Na de pauze hadden we nog 1,5 uur over in het reserve, dus hopelijk zouden we nog een leeuw zien. Helaas voor ons geen leeuw, maar wel nog wat andere dieren.

Terug op ons kampterrein werd het tijd voor het avondeten. We kregen `Bunny Chow` wat een typisch Zuid-Afrikaans gerecht is. Het is een ongesneden brood waar de binnenkant uit wordt gehaald en wordt gevuld met curry... Heerlijk!

De volgende dag was een speciale dag. Een groepsgenootjes, waarmee we het goed konden vinden, was namelijk jarig. We gingen er, nadat we wel gewekt waren door onze guide :P, direct uit om bij haar tent 'happy birthday' te zingen.
Vandaag hadden we een hele dag in het Krugerpark. Het doel voor deze dag was natuurlijk het spotten van de leeuw. We waren op tijd in het Krugerpark en na 30 minuten rondgereden te hebben zagen we een auto stilstaan. Toen wij op dezelfde plek aankwamen zagen we een luipaard liggen, in de bosjes op ongeveer 30 meter bij ons vandaan. WAUW... wat een mooi beest zeg! We hebben hier echt goede foto's kunnen nemen van het dier... SUPER.
Na onze ontbijtstop kwamen we een andere auto tegen die ons vertelde dat ze niet ver van ons vandaan een leeuw hadden gezien. Dit moesten wij natuurlijk ook zien. Toen we op de plek aankwamen, zagen we 7 giraffen allemaal dezelfde kant op kijken. De guide vertelde ons dat ze dit waarschijnlijk deden omdat daar een leeuw zat. Het was niet eenvoudig om te zien, maar ja hoor... daar was die... de leeuw :D. Helaas voor ons liep de leeuw de verkeerde kant op. We zijn hier ongeveer 45 minuten gebleven in de hoop dat de leeuw toch nog van richting zou veranderen, maar dat gebeurde niet. Maar... we hebben nu wel de BIG 5 gezien! :D
De guide vertelde ons dat dit niet vaak voorkomt en dat je meestal maar 3 van de 5 dieren te zien krijgt. Welke dieren niet veel gezien worden is de luipaard en de neushoorn. Toen hij dit vertelde schoten we allemaal hard in de lach, omdat we in twee dagen tijd wel 30 neushoorns hadden gezien en 2 keer een luipaard... Hoezo moeilijk te spotten??

Die middag was een beetje saai. We hebben namelijk 2,5 uur rond gereden zonder iets speciaals te zien. Dit kun je de guide natuurlijk niet kwalijk nemen, omdat hij ook niet weet waar de dieren zitten. Natuurlijk hebben we wel een paar dieren gespot, maar na duizend en één empala´s en zebra's heb je er wel genoeg gezien haha.
Dag 4 van de safari. Tijd om terug te gaan naar Johannesburg. Tijdens de terugrit zijn we nog langs de Zuid-Afrikaanse Grand Canyon gereden en hebben we nog rond gelopen in een eeuwenoude grot.

Na Johannesburg zijn we nog twee dagen in Pretoria geweest. Dit stadje zelf is niet zo leuk, maar we moesten hier naartoe om ons visum voor China te regelen. Ondanks dat het stadje zelf niks aan is, hebben we ons hier toch prima vermaakt. De eerste avond zijn we daar in een leuk restaurantje wat wezen eten. Daar hebben we Zuid-Afrikanen van onze leeftijd leren kennen. We hebben de hele avond met hun gedronken, gekletst en gelachen. Later zijn we nog met 2 van hen naar een lokale club geweest! Erg gaaf.
De volgende dag zouden we met hen gaan barbecueën, maar helaas kon dit toch niet doorgaan. Toen zijn we maar gezellig met zijn tweetjes wat gaan eten.

De volgende ochtend stond al vroeg de BazBus op ons te wachten om ons naar Northern Drakensberg te brengen. Wat een hostel zeg! Zwembad, sauna, jacuzzi, leuke bar...helaas alleen geen gratis wifi ;)
We zijn in deze dagen twee keer met een hiketour mee geweest. De eerste dag zouden we 14 km moeten lopen....lopen??? Dit was geen 14 km lopen, dit was 14 km klimmen en klauteren. Ook moesten we in totaal 34 meter naar beneden via een hangtrap...ieee griezelig. Maar wat een super toffe dag! ´s Avonds lekker met de voetjes in de jacuzzi.
De tweede tour was maar 5 km. Deze dag zijn we naar Leshoto geweest. Leshoto is eigenlijk een klein eigen land, wat niet bij Zuid-Afrika hoort. We moesten daarom ook ons paspoort meenemen en kregen we een stempel toen we bij dit mini-landje naar binnen gingen. In Leshoto hebben we eerst een kleine introductie gekregen over het land en zijn we bij een school geweest die financieel wordt ondersteund door het hostel waar we sliepen. Na deze introductie hebben we een kleine wandeling gemaakt richting de bergen. Tijdens de wandeling kregen we gezelschap van de lokale kinderen. Op het hoogste punt (waar je lopend kon komen) gingen we lunchen. Omdat je kon zien dat de kinderen honger hadden, gaf bijna iedereen de helft van zijn lunch aan de kinderen. Na de lunch hebben we oude grottekeningen gezien. Helaas waren deze niet meer goed zichtbaar, omdat de kinderen de tekeningen kapot maken. Na een korte uitleg over de betekenis van de tekeningen gingen we naar een lokale genezer, hebben we maisbier gedronken en lokaal eten geproefd. We hebben zelfs nog even kunnen kijken bij een voetbalwedstrijd. Terug in het hostel hebben we nog wat gegeten en gedronken en zijn we naar bed gegaan. Op naar de kust!

• 24 September 2014 - 19:28

Debbie:

Haha ik kan merken dat we niet elke dag appen sinds jullie in Afrika zijn. Het is voor mij een compleet nieuw verhaal. Maar wat een tof verhaal zeg!! Wat hebben jullie een bijzonder stukje Afrika ontdekt; armoe, rijkdom, geschiedenis, dieren en de lokale bevolking. Wow dan heb je alles ontdenkt en meegemaakt, gaaf hoor!!!
    Ik ben erg benieuwd wat jullie nog meer gaan mee maken in Afrika :-D
    Xxx en knuffels

• 24 September 2014 - 21:04

Gerda:

alweer een mooi verslag om te lezen.jullie maken toch wel ontzettend veel mee, Maar goed dat je verslagen maakt want alles onthouden?

• 25 September 2014 - 07:54

Marianne:

Wat een geweldig verhaal. ja en Afrika is bijzonder. Arm en rijk is daar goed merkbaar. Ik heb natuurlijk het mooie beeldje gezien wat jullie gekocht hebben. Geweldig. zeker omdat het een tastbaar aandenken is. Heb nog veel plezier. en we spreken elkaar misschien binnenkort via de Skype. ik hoe van jullie.
    Een hele dikke kus en knuffel.

• 25 September 2014 - 10:24

Jos En Reini:

De verhalen zijn leuk om te lezen. Zou dat land Best wel eens willen zien. Lijkt me geweldig. Nog een hele fijne reis weer. Op naar de gezellige plaats en bar wat jullie vertelden. Eten en drinken voor weinig. Hartstikke veel plezier. Dikke kus papa en mama

• 29 September 2014 - 21:42

Paps:

Wij zijn in Afrika geweest, en het is er onbeschrijfelijk mooi.
    Alleen moet we blij zijn dat we er niet wonen, arm en rijk liggen daar zo dicht bij elkaar.
    Prachtige dieren, dat is eens wat anders dan in een dierentuin.
    Hier zie je gewoon hele kuddes giraffen, olifanten met hun kroost, en inderdaad veel zebra's en andere springbeesten. En niet te vergeten veeel Gnoes.
    Ook mooi zoals jullie met de mensen daar omgaan.
    Het verhaal wordt hopelijk vervolgd.
    Big hug, dad.

• 30 September 2014 - 18:20

Inger :

Geweldig om jullie verhalen iedere keer te lezen. En geweldig dat jullie zoveel dieren hebben kunnen zien. XXX

• 30 September 2014 - 18:21

Inger :