Zuid-Afrika wild coast - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika wild coast - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika wild coast

Blijf op de hoogte en volg Rick en Stephanie

30 September 2014 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Voordat we naar de kust kunnen, moesten we eerst langs Durban. Rond 17:00 uur kwamen we aan bij ons hostel. Dit was niet echt wat...maarja we bleven hier dan ook gelukkig maar 1 nachtje. Op aanraden van ons hostel zijn we naar een hotel gelopen waar je lekker zou kunnen eten. Hier hadden ze ook "bunny chow" op de kaart staan. Dit is natuurlijk het typische gerecht van zuid-afrika dus dat moest dan ook geproefd worden. Het eten was heerlijk.

De volgende dag zijn we naar het plaatsje Umzumbe gegaan met de bus. Het hostel zag er echt super uit. Verscholen tussen de bomen stond ons hutje... echt super gaaf.
Bij ons hostel kon je ontbijten en ook avondeten, maar er was geen lunch. We zijn toen naar de receptie gegaan om te vragen waar hier ergens een supermarkt zit. ´´De supermark zit 10 km verderop´´ Ooooh noh...geen supermarkt in de buurt dus. We moesten maar een taxi nemen.
Je moet gewoon langs de weg gaan staan met je hand omhoog en dan stopt er vanzelf wel een keer een busje. Toen we dat dan maar probeerden, stopte er inderdaad niet veel later een minibusje.
In de supermarkt hadden we wat lekkere broodjes gekocht. Nou moesten we alleen nog terug zien te komen. We gingen weer langs de kant van de weg staan, maar dit keer reden er 5 minibusjes langs ons, omdat ze vol zaten. Na 30 minuten stopte er een "gewone" bus. Rick vroeg aan de chauffeur of deze ons ook naar Umzumbe kon brengen. Gelukkig was dat geen probleem, dus hadden we vervoer terug. Toen we aankwamen op de plek waar we eruit moesten, drukten we op de stopknop. Deze bussen stoppen dan niet bij de eerstvolgende bushalte, nee deze bussen stoppen direct.....gewoon midden op de weg dus haha.
We waren van plan om lekker naar het strand te gaan. Helaas voor ons was het niet echt mooi weer, dus vandaag geen strand. Stephanie was een beetje ziek, dus zijn we nog even een uurtje op bed gaan liggen. 'S avonds hebben we nog even lekker in het bubbelbad gezeten en zijn we op tijd naar bed gegaan.

We zijn naar Umzumbe gegaan, omdat je hier kunt 'cagediven' met witte haaien. Dit wilden we dus de volgende dag gaan doen. Stephanie voelde zich helaas nog steeds niet zo lekker, dus hebben we dit maar niet gedaan. Al snel kwamen we erachter dat je verder in Umzumbe niks kunt doen. Nou was dit niet heel erg, want nu konden we mooi nog wat dingetjes regelen voor onze reis, zoals het boeken van een nieuw hostel, Bazbus regelen, even skypen met onze ouders, etc.

Na twee rustige dagen in Umzumbe pakten we de BazBus naar Coffee Bay. Het enige nadeel van deze plek is dat de BazBus niet direct naar deze plaats toe gaat. Je wordt afgezet bij een groot tankstation en daarna word je opgehaald door een shuttle van het hostel. De chauffeur van deze shuttle had nogal vreemd rijgedrag. Gas geven, gas los, gas geven, gas los, gas geven, gas los, etc, etc. Zelfs als je geen last hebt van wagenziekte, word je hier wel misselijk van. We kwamen laat in de middag aan en na een korte rondleiding werden we naar onze kamer gebracht. Een super cool rond hutje aan de anderen kant van de, nu nog droge, rivier. Snel onze spullen wegleggen en nog even een beetje rondkijken. Het hostel ligt bijna aan het strand, dus je kunt de zee vanuit ons hutje zien liggen. Naast het hostel ligt ook een berg waarvan je een mooi uitzicht hebt over de zee. Het eten in het hostel is echt goedkoop. Voor 55 rand (omgerekend 4 euro) krijg je twee gangen. De ene keer een voor- en hoofdgerecht en de andere keer een hoofd- en nagerecht... en het eten is super lekker :D. Na het eten hadden de mensen van het hostel een spel 'killerpool' georganiseerd waar we aan mee deden. De prijs voor de winnaar?? De activiteit van morgen gratis. Het doel van het spel was om ervoor te zorgen dat je een bal (welke maakte niet uit) in de pocket kreeg. Je kreeg twee kansen, miste je twee keer, dan was je af. Stephanie mocht beginnen. Huppa raak. Nu was het de beurt aan Rick... niet zo goed, want hij miste. Nadat alle anderen geweest waren, was het weer de beurt aan Stephanie... Helaas miste ook zij dit keer, maar geen nood, want ze had nog een kans. Rick was weer aan de beurt en ook dit keer miste hij... Rick was de eerste die uit het spel lag haha. Helaas miste Stephanie ook haar volgende beurt, dus voor ons geen gratis activiteit. Nou is dat niet heel erg, want de activiteit kost ook maar 55 rand. Na de killerpool gingen we nog even naar een cafeetje dat naast het hostel ligt. Hier kon je lekker rond het kampvuur zitten en genieten van de live muziek van de Afrikaanse drums.

Onze eerste echte volledige dag in Coffee Bay hadden we dus onze eerste activiteit gepland, een stranddag. Met een groep lekker chillen op het strand, surfen en beachvolleyballen. Wij gingen natuurlijk mee om te leren surfen. Woow, dat valt even vies tegen zeg dat surfen. Na een dag surfen is het ons beide gelukt om op het bord te gaan staan, maar daar houdt het ook wel mee op. Je kon het nog geen surfen noemen. Wel echt super gaaf om te doen en we hadden allebei zoiets van: Oke, dit gaan we zeker nog een keer doen. Na een heerlijke dag op het strand met veel zon gingen we weer terug naar ons hutje. Eerst even douchen en aankleden voordat het eten klaar is. We waren allebei kapot van het surfen, dus lekker op tijd naar ons hutje.

De volgende dag hadden we een tour naar de 'hole in the wall' gepland. Een hike van 10 km. Toen we wakker werden en door het raam keken zagen we dat het heel bewolkt was... He chips, dat hadden we niet besteld! Gelukkig was het wel droog en ging de hike dus gewoon door. Na een lange wandeling over kleine paadjes en hoge heuvels kwamen we aan bij de 'hole in the wall'. We verwachtte allebei iets heel spektaculairs, maar dat viel helaas wat tegen. Het was inderdaad gewoon een gat in de berg waar het zeewater doorheen kwam. De hike was gelukkig een stuk mooier. Bij goed weer kun je hier 's middags lekker gaan zwemmen en relaxen op het strand, alleen bij ons begon het te druppelen waardoor we ervoor kozen om snel terug te gaan naar het hostel. Even lekker douchen, eten en wat drinken.

Op onze laatste dag in coffee bay hadden we nog een surfles geboekt. Toen we wakker werden en naar buiten keken, zagen we dat het regende. Gelukkig hadden we gisteren al gehoord dat zelfs met regen de les gewoon doorging. Nat word je namelijk toch wel in het water haha. Na een warming-up op het strand werd het tijd om het water in te duiken. De eerste keer ging net zoals eergisteren. Erop staan, maar er ook direct weer afvallen. Onze surfleraar gaf ons nog een paar goede tips en op dat moment ging het in één keer super goed. We konden op het bord blijven staan en we konden zelfs met de golf meeglijden... SUPER!! De les vloog voorbij en na twee uurtjes surfen werd het tijd om weer terug te gaan naar ons hostel. Douchen en ontbijten, want dat hadden we nog niet gedaan. Het heeft hier de hele dag geregend, dus veel konden we niet doen. Stephanie is naar de yoga geweest en Rick heeft op bed gelegen. Verder hebben we nog wat spelletjes gedaan, gepoold, gedronken en wat gegeten.

De wekker gaat. Hup eruit om onze spullen te pakken... maar wat is dit... staan we in één keer met onze voeten in het water. Het heeft de hele nacht zo hard geregend dat onze hele hut is ondergelopen. Gelukkig voor ons lagen onze tassen nog wel droog. Toen we onze spullen gepakt hadden zagen we dat we helemaal niet meer bij ons hostel konden komen. De rivier, die we elke keer moesten oversteken, was zo volgelopen met water dat we met een bus opgehaald moesten worden om bij het hostel te komen. Na het ontbijt gingen we op weg naar Port Elisabeth.

• 30 September 2014 - 17:34

Marianne Siers:

Hallo lieve schatten, alweer een mooi verhaal. Het meeste had ik natuurlijk al gehoord toen we elkaar via de skyp gesproken hadden. Maar nu moet je mij toch even uitleggen wat dat bijzondere gerecht is wat je in Zuid-Afrika moet hebben gegeten. Kan ik dat thuis ook maken? Nog veel plezier en we spreken elkaar binnenkort. Of via de app of skyp.
    een dikke kus en knuffel.
    Mams

• 30 September 2014 - 17:37

Debbie:

Jaaaa.. Daar ben ik weer :-D Stoer verhaal hoor. Ben blij dat het heeft geregend, niet voor jullie hoor, maar ja anders zou alles in dit verhaal goed gaan. Dat zou natuurlijk raar zijn ;-)
    Ik duim voor goed weer de komende tijd in Afrika. Kusjes

• 30 September 2014 - 18:04

Inger :

Mooie verhalen weer. Veel plezier. XXX

• 30 September 2014 - 19:31

Sandra :

Lieve Juf Stephanie,

vandaag was er een invaljuf in de klas en die liet jouw reisblog zien. Wat leuk om berichtjes van jou te lezen en foto's te zien. Ik mis je heel erg.

snik snik en dikke knuffel van Sandra uit 5B (nu 6B hihi)

• 01 Oktober 2014 - 15:11

Gerda:

nou alweer een super mooi verslag het houd niet op. groetjes van gerrit

• 01 Oktober 2014 - 17:07

Juf Stephanie:

Lieve Sandra,

Wat ontzettend leuk om een berichtje van jou te krijgen!
    Ik hoop dat je het leuk vindt in groep 6!
    En ik hoop dat we elkaar weer gaan zien in februari, want ik mis jullie ook heel erg.
    Wil graag weer les geven aan jullie.

Wil je groep 6b en jouw ouders de groetjes van mij doen?

Liefs,
    Juf Stephanie

• 06 Oktober 2014 - 16:09

Eefke:

lieve juf stephanie
    ik zit nu in groep 6
    ik heb je verslag gelezen
    en ik vindt het heel cool dat jij een wereldreis maakt!!!!
    ik heb me ook voorgenomen om zo vaak als mogelijk is je blog te bekijken
    ik hoop dat het leuk is op je wereldreis en je veel plezier hebt!!!!

liefs Eefke
    hartje hartje hartje

• 06 Oktober 2014 - 18:34

Rick En Stephanie Levink:

Lieve Eefke,

Wat leuk om te weten dat jij ook mijn verslagen leest!
    Hoe is het in groep 6...heb je het naar je zin?? Je zult al wel heel veel nieuwe dingen hebben geleerd.
    En hoe gaat het met schaken?
    Hoop dat we elkaar weer gaan zien, want dan kun je mij schaken leren!!
    Groetjes aan je familie :)

Liefs,
    Juf Stephanie

• 07 Oktober 2014 - 17:15

Maureen:

Stoer allemaal weer hoor!! Jammer dat je niet met haaien kon zwemmen :-(. Dat zou wel suuuuper stoerrrr zijn!!! ;-)

xxx
    Je (schone)zus

• 07 Oktober 2014 - 17:15

Maureen:

oja... en waar blijven al die foto's? :-]