Vietnam week 2 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu Vietnam week 2 - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu

Vietnam week 2

Blijf op de hoogte en volg Rick en Stephanie

25 November 2014 | Vietnam, Hoi An

We kwamen rond 07:00 uur aan in Hoi An. We kwamen de bus nog niet uit of er stonden al 20 mensen om je heen die je maar al te graag met de scooter-taxi naar je hotel wilde brengen. Volgens ons hadden ze wel met elkaar een prijs afgesproken voor elk hotel, want bij iedereen moest je dezelfde prijs betalen. Volgens onze taxi-chauffeurs kon je er niet komen met de auto, dus moest je wel met de scooter. Nou dan doen we dat maar. Stephanie bij iemand achterop en Rick bij iemand achterop. De tassen werden bovenop het stuur gelegd en daar gingen we, op naar ons hotel. Het ritje kostte ons in totaal nog geen 4 euro. Maarja zoals wij al wel verwachtte, kon je hier natuurlijk ook gewoon met de auto komen. Maar voor die 4 euro hoor je ons zeker niet klagen. Het hotel was erg netjes. De kamers waren netjes en de badkamer was schoon. Omdat we een, netjes gezegd, een rot nacht hadden gehad in de bus, zijn we eerst nog maar even een paar uurtjes het bed in gedoken. Na het schoonheidsslaapje zijn we door het dorpje gelopen. Een super gezellig dorpje. Het enige nadeel was, dat het zachtjes begon te regenen. Toen we over straat liepen, was het daarom vrij rustig. Het hotel had ons verteld dat je in het centrumpje allemaal dingen kon bekijken, maar dat wilden we graag morgen doen. We hebben een beetje rondgelopen, ergens wat gegeten en wat gedronken en zijn daarna terug naar het hotel gegaan. Nog even relaxen, want met dit weer was er niet veel te doen. ´s Avonds zijn we weer terug naar het centrum gelopen om ergens een hapje te gaan eten. We hadden op tripadviser een leuk tentje gevonden. Toen we bij het restaurantje aankwamen zag het er nogal verlaten uit. Wij waren de enige die er zaten... Is dit nou dat goeie restaurantje? Nouja het zal wel...we gaan het maar gewoon proberen. We hadden ondertussen wel zin gekregen in een wijntje en op de kaart stond dat je bij de bediening naar de wijnkaart moest vragen. Wij hielden iemand van de bediening aan en vroegen naar de wijnkaart. "Ja, we hebben een rode of een witte huiswijn.", was het antwoord. Oké... vreemd, dat is toch geen wijnkaart. Gelukkig hadden ze wel cocktails en bier, dus hebben we dat maar gekozen. Het eten was wel erg lekker en het was een geslaagde avond.

De volgende dag wilden we door het centrum lopen om alle culturele dingen te bekijken die het stadje heeft. Onderweg naar het centrum kwamen we een touroperator tegen en daar zijn we eerst even gestopt om de bus (ja je leest het goed... weer die rot bus) te regelen naar Hué. Er loopt geen trein vanuit Hoi An, dus de enige optie is de bus. Tijdens het bespreken van de bus keek Rick een beetje om zich heen en zag dat het weer er goed uitzag. Klein beetje bewolkt, maar toch ook nog genoeg blauwe lucht. Misschien is het wel een goed idee om vandaag een scooter te huren? Even informeren naar de prijs van de scooter. We hadden geen flauw idee wat we moesten verwachten namelijk. ''Één dag één scooter huren kost 4 euro per dag, moet je alleen wel eerst tanken, want je krijgt namelijk een lege tank. Tanken kost 3 euro, dus voor 7 euro kun je de hele dag rond crossen.'' We hadden dus al snel besloten om vandaag een scooter te huren en een beetje rond te rijden. Nadat we de tank van onze scooter vol hadden gegooid zijn we eerst naar het strand gereden. Het strand was heel mooi. Je had overal ligbedden en parasols waar je gebruik van kon maken. Alleen was het water wel echt heel vies. We hebben even een frisje gedronken bij het strand en zijn daarna verder gereden. Een mooie weg langs de zee. Hier kwamen we uit bij de Marble Mountain. Dit is een een berg die bestaat uit vijf heuvels. Elke heuvel heeft zijn eigen betekenis: metaal, water, hout, vuur en aarde. In deze bergen kon je verschillende mooie grotten zien en overal zag je verschillende pagodes staan. Vanaf de berg had je ook een mooi uitzicht over de stad die ervoor lag en kon je de zee zien liggen. Een mooie plek om eventjes rond te lopen dus. Hierna zijn we verder gereden langs de kust. Het was ondertussen alweer 14:00 uur en we hadden honger gekregen. Veel leuke tentjes had je niet langs het strand, maar gelukkig hebben we wat gevonden om onze buikjes weer te vullen. Na de lunch zijn we verder gereden. We zagen in de verte een heel groot Boeddhabeeld staan. Toen we hier aankwamen konden we helaas niet bij het beeld komen omdat het gesloten was. We waren ondertussen al mooi een eindje van Hoi An weggereden, dus hadden we besloten om maar weer langzaam terug te rijden naar ons dorpje. Halverwege de terugweg kregen we echt allebei een mega zere kont van al het zitten. Even kijken of we ergens wat leuks kunnen vinden om nog wat te gaan drinken. Het eerste beste leuke restaurantje, was het restaurantje bij het strand van Hoi An. Na een ritje van 2,5 uur non-stop te hebben gezeten hadden we echt moeite om van het zadel af te stappen en in de benen te komen. Na wat gekreun en gepuf lukte het toch. Na het drankje op het strand hebben we de scooter weer ingeleverd bij de touroperator. Wat een mooie dag. Die avond zijn we gaan eten bij het water. Een super mooie omgeving met allemaal leuke restaurantjes, lampjes en veel toeristen. Na het eten hebben we nog even over de avondmarkt gesjokt voordat we naar ons bedje vertrokken.

Stephanie had een klein foutje gemaakt bij het boeken van het hotel. Ze had namelijk drie nachten geboekt in plaats van twee. Het voordeel hiervan was dat we dus vandaag nog tijd hadden om alle culturele dingetjes te bekijken in het stadje. Na het ontbijt hebben we eerst nog even rustig aan gedaan in het hotel. Het regende, dus echt veel konden we ook niet doen. Rond een uurtje of 11:00 werd het gelukkig droog. Zodra je het oude centrum (waar alle dingen zitten) binnen komt, kun je een ticket kopen. Voor 8 euro kun je alle dingen zien, nouja... dat dachten we. In het centrum heb je 15 verschillende bezienswaardigheden, maar met een ticket kun je er slechts 5 zien. Beetje vreemd, maarja we zijn het ondertussen wel gewend dat de Vietnamezen overal geld voor willen hebben. Eerst maar even uitzoeken welke vijf dingen we dan willen zien. We besloten een gemeenschapshuis, een ouderwets vietnamees huis, een tempel, een kerk en een werkwinkel te gaan zien. De eerste stop was het gemeenschapshuis. Wauw, wat was dit indrukwekkend en mooi... NOT. Je kon een klein vervallen tempeltje zien. Zo'n eentje die je ook op elke hoek van de straat tegen komt. Nouja hopen dat de tweede stop beter is. Het ouderwetse Vietnamese huis was helaas niet veel beter. Je kunt nog wel de oude balken en balkonnetjes zien, maar verder is het geen huis meer. Het is omgetoverd tot souvenirs-winkel waar je allerlei rotzooi kunt kopen. De volgende stop was de tempel. De tempel zelf was niet bijzonder, maar wat daarbuiten gebeurde was wel indrukwekkend. Buiten stonden allemaal mannen en twee hadden zich verkleed en hadden smink op hun gezicht. Na een paar minuten zagen we pas wat er aan de hand was. In een klein open gebouwtje stond namelijk een doodskist. De mannen die buiten stonden tilden de kist op en zette deze op een soort van plateau neer op straat. Daar werden wat spreuken geroepen. Ondertussen werden er drie lange stokken door het plateau gestoken en nadat het gebrabbel over was, pakte de mannen de kist bij de stokken op en liepen de straat uit. Erg vreemd hoe het hier gaat. Na deze rare, maar interessante gebeurtenis zijn we naar de werkwinkel gegaan. Hier zaten lokale mensen lampionnen en houten beelden te maken. Erg knap hoe ze dat doen. We hadden wel honger gekregen, dus eerst maar even lunchen. Na de lunch konden we dan het kerkje gaan zien. Het eten was op en we liepen richting het kerkje. Opeens voelde Rick in zijn zakken en vroeg aan Stephanie of zij de kaartjes had om mee naar binnen te kunnen? Stephanie had ook geen kaartjes, dus het kerkje ging niet door...nouja, dan hebben we 4 dingen gezien voor 8 euro..hihi. We zijn terug gelopen naar het hotel en hebben op de kamer nog even een filmpje gekeken. Na de film werd het tijd om ergens wat te gaan eten. Toen we naar buiten keken zagen we dat het keihard was gaan regenen. Dat is niet zo mooi! Gelukkig hadden we eergisteren een paraplu gekocht, dus konden we redelijk droog naar een restaurantje lopen. Elk restaurantje heeft hier bijna de hele dag door happy hour. Cocktails voor 2,50 euro en een flesje bier voor 80 cent. Heerlijk dit land. Na het eten nog een extra biertje en cocktail en daarna naar bed, want morgen moeten we weer met de bus, Bleeh!!

We konden nog snel even ontbijten voordat we werden opgepikt door de bus. De reis naar Hué duurde maar vier uurtjes, maar ook nu hadden we weer een slaapbus. Toen we aankwamen in Hué kwamen er weer allemaal mannetjes naar ons toegerend met de vraag: motortaxi? Dit keer zijn we naar ons hotel gebracht voor slechts 3 euro. Ook dit hotel was netjes en schoon. Het enige nadeel was dat we op de derde verdieping sliepen en er geen lift was..goede gymnastiek :p. In de middag hebben we een beetje rondgelopen door het plaatsje. Vanuit ons hotel liepen we naar de rivier en daar zijn we bij een restaurantje gaan zitten om even wat te gaan drinken. Daarna liepen we verder en kwamen we heel veel kleine winkeltjes tegen die allemaal dezelfde souvenirtjes verkochten. Na een uurtje lopen zagen we een leuk restaurantje/barretje. We zijn hier gaan zitten voor een cocktailtje en een biertje. Het was happy hour en dat betekende dat je twee biertjes kreeg voor de prijs van één. Nou dat laat Rick zich geen twee keer zeggen. Omdat Rick nog een gratis biertje tegoed had, bestelde Stephanie nog maar een cocktail. We waren zo lekker in gesprek over de reis en wat we allemaal al gedaan hadden en nog gingen doen, dat we besloten nog een drankje te bestellen. En tja... als je dan ook eenmaal bezig bent....Uiteindelijk gingen we aardig aangeschoten terug naar het hotel. Bij het hotel hebben we nog even wat gegeten en toen ploften we snel op bed.

Gelukkig werden we vanmorgen wakker zonder kater. Toen we naar buiten keken, zagen we dat het regende, daarom hebben we eerst nog even lekker in bed een filmpje gekeken. ´s Middags zijn we naar de verboden stad gegaan. Het keizerlijke paleis is een replica van de verboden stad in Beijing. Helaas is veel van het paleis vernietigd tijdens de Vietnam oorlog. Na deze mooie wandeling zijn we nog even terug gegaan naar het happy hour barretje. Deze keer hebben we het bij twee drankjes gelaten, want we wilden´s avonds nog stappen. Eerst nog even terug naar het hotel voor een powernap. Daarna hebben we wat gegeten en toen was het tijd voor een feestje. Zoals overal was het hier ook happy hour en daar weten wij wel raad mee! We hebben gepoold, gedronken, gedanst en vooral heel veel lol gehad. Mooi feestje :) Omdat we na het stappen altijd zin hebben in iets ongezonds, hadden we dat hier ook. We dachten nog wel even een pizza te kunnen scoren bij het hotel. Helaas... keuken dicht! Welterusten.

Goedemorgen kater! Fijn dat jij er ook bij bent. Het beste medicijn?? Ontbijt met ei en een scooter huren. We hebben een pagode en een tempel gezien voordat we bij een kerkhof kwamen met mega super grote tombes. De ene was nog groter dan de andere. Echt een wandelpad was er niet te vinden. Je moest dus half over de tombes lopen om de anderen te kunnen zien. Maar wat een mooi plekje (hoe raar het misschien ook klinkt). Daarna zijn we verder gereden en kwamen we bij een bos met verschillende tempeltjes, bid plekjes, nog meer grafstenen en mooie tuinen. Het enige wat je in de stad hoort zijn voorbij scheurende scooters en het getoeter hiervan, maar hier in het bos kon je de vogeltjes horen fluiten. Het mooie aan de scooter is dat je op plekken komt waar je lopend nooit zult komen. Zo zie je van alles. Mooie natuur, rijstvelden, oude vrouwen op volgepakte fietsen, rivieren, was dat hangt te drogen op de vangrail, loslopende geiten en wat je dan krijgt van al dat rijden: een bijna lege tank. Oeps... even een tankstation opzoeken. Aangezien we in de middle of nowhere waren, konden we hier geen tankstation vinden. Gelukkig genoeg mensen waar we het aan konden vragen. We lieten de tankdop zien en de lege tankmeter, maar de twee mannen snapten echt niet wat we bedoelden. We hadden een paar dorpjes terug wel een tankstation gezien, maar of we dat zouden halen wisten we niet. We hebben het er maar op gegokt en jaaaa... daar was het tankstation. Tankje vullen en doorrijden maar. ´s Avonds zijn we over de avondmarkt gelopen. Deze was bij de rivier en hier kon je de mooie verlichtte brug, huisjes en restaurantjes zien. Net zoals bijna alles in Azië verwisselen deze ook van kleur. Wel een super mooi gezicht. Een uurtje later werden we opgepikt door de nachtbus. Tien uurtjes rijden en dan zijn we in Hanoi!!

• 25 November 2014 - 18:23

Debbie:

Wooooow wat een tof verhaal. Het klinkt allemaal heerlijk relaxed. Ik heb echt met een brede glimlach jullie verhaal gelezen. Echt vervelend al die happy hours ;-)
    Jammer dat jullie me niet hebben uitgenodigd voor het feestje hoor haha

• 25 November 2014 - 19:49

Mama:

Wat een geweldig verhaal. Ik wil ook ooit nog eens naar Vietnam. Zeker om die happy hours. geniet nog maar even. een dikke kus.

• 26 November 2014 - 20:38

Inger:

Geweldig al die happy hours zeg. Geweldig verhaal weer. Heb het echt met veel plezier gelezen. Veel plezier nog en succes met de nacht bus. XXX