Het paradijs in Vietnam - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu Het paradijs in Vietnam - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu

Het paradijs in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Rick en Stephanie

02 December 2014 | Vietnam, Sa Pá

Wat zeiden we ook alweer over de busrit? 10 uur?? Nou, maak daar maar 17 uur van!! In het vorige hotel hadden we begrepen dat de reis 10 uur zou duren...maar toch niet, oeps.
In Hanoi zijn we met de taxi naar het hotel gegaan. Daar hebben we een trip geboekt naar Halong Bay en daarna hebben we lekker geluncht. ´s Avonds zijn we door de oude stad gelopen. Allemaal kleine straatjes met super veel winkeltjes en restaurantjes, super gezellig. Maar zoals overal in Vietnam scheuren hier ook de scooters langs je heen haha.

Na een goede nachtrust, in de bus konden we namelijk echt niet slapen, gingen we een wandeling maken door Hanoi. We hadden alle dingen die we wilden zien op de telefoon gezet. De eerste bezienswaardigheid was zo gevonden, de Sint Joseph Kathedraal. Een mooie oude kerk. De kerk was eigenlijk dicht en we konden er alleen maar omheen lopen. Toen kwamen we een man tegen die met ons begon te praten. Hij bleek de sleutel te hebben van de kerk en hij heeft ons toen een rondleiding gegeven...leuk! Daarna wilden we naar een tempeltje. De kaart gaf aan dat die in de buurt moest zijn, maar na wat rondvragen kwamen we erachter dat die op 15 minuten lopen zat...ach, we hebben gelukkig geen haast. De tempel was....nouja zoals alle tempeltjes zijn... geinig, maar als je er 5 hebt gezien heb je ze ook allemaal gezien. Door naar de tempel van literatuur en nationale universiteit. Dit was echt gaaf. Toen we aankwamen zagen we allemaal studenten in pakken en mooie jurken staan. Toen we verder door de tempel liepen, zagen we ook studenten in zwarte toga´s die hun zwarte vierkante hoedjes in de lucht gooiden. Ahaaa...deze studenten zijn allemaal afgestudeerd. In de tempel maakten ze allemaal mooie foto´s met elkaar. Vanuit hier zijn we doorgelopen naar een mooie pagode die aan het water ligt. En daarna zijn we naar het Ho Chi Minh mausoleum gelopen. We wilden hier foto´s maken, maar werden direct van het plein afgestuurd. Je mocht er bijna niet eens naar kijken. Mannen met fluitjes die daar de hele dag de wacht staan te houden. We hadden al aardig wat kilometers gelopen en we begonnen onze voeten aardig te voelen. We gingen terug naar het hotel om lekker te douchen en onze voetjes even te laten rusten.

Als je aan Vietnam denkt, denk je vaak aan drie dingen. De Vietnamese oorlog, de rijstvelden en Halong Bay. In Zuid- Vietnam hebben we al heel veel gelezen, gezien en geleerd over de oorlog. Nu is het tijd voor het Noorden van Vietnam en te genieten van de super mooie natuur daar. Eerst naar Halong Bay. Met de bus zijn we naar de baai gereden en daar gingen we op de boot. We hebben een drie daagse tour geboekt. 1 overnachting op de boot en 1 overnachting op een privé strand. Met de boot zijn we naar een grot gevaren en onderweg zag je allemaal prachtige bergen. In de grot konden we zien hoe de binnenkant van zo´n berg eruit ziet. Na de grot zijn we met een kano door Halong Bay gevaren. We zijn op de plek geweest waar de film van James Bond is opgenomen. Daarna zijn we weer terug naar de boot gegaan. De rest van de middag en avond konden we lekker relaxen. We hadden nog een diner op de boot en hebben wat spelletjes gespeeld met een paar andere passagiers. Heel gezellig.

Het landschap is hier zo ongelofelijk mooi dat het moeilijk te omschrijven is wat je allemaal ziet. Daarom gaan we dit ook maar niet proberen en moet je onze foto´s maar bekijken hihi.
Na het ontbijt zijn we naar een parelmakerij gegaan. Hier kon je zien hoe een parel wordt gemaakt. Dit is echt puur handwerk. De oesters worden eerst gevangen. Zodra ze oud genoeg zijn, wordt er met de hand een bolletje ingedaan (die bolletjes zijn gemaakt van de binnenkant van de oesterschelp) en dan na 2 jaar halen ze de oester open om te kijken of er een parel inzit. Slechts 30% van de oesters kan een parel maken en daarvan is slechts 30% perfect. Daarom zijn parels zo duur haha!
Hierna gingen we naar een andere boot en die boot bracht ons naar het eiland met privé strand. Onderweg had je een fantastisch uitzicht en toen we aankwamen bij het strand viel onze mond echt helemaal open. Het is precies zoals een plaatje die je altijd in van die vakantieboeken ziet. Wit strand, leuke kleine huisjes en blauwe zee. Living the dream! Hier kunnen we ons wel vermaken vandaag. Het weer werd die middag wel wat slechter, dus konden we helaas niet echt lekker zonnen, maar we hebben daar wat mensen ontmoet op het eiland en daar hebben we een hele gezellige middag mee gehad. Biertjes, cocktails en een hoop gezelligheid. Wat een super plek. De rest van de dag hebben we gewoon heerlijk niks gedaan. Nog even gezwommen, want als je dan in Halong Bay bent moet je natuurlijk wel even zwemmen in de blauwe zee. Eb en vloed kun je hier ook goed merken. Toen het eb begon te worden, kwamen er allemaal andere strandjes te voorschijn bij de bergen. We hoefden dus eigenlijk helemaal niet te zwemmen, want we konden nu gewoon naar het andere strand lopen hihi.
´s Avonds hebben we met elkaar gegeten en daarna is Stephanie terug gegaan naar het hutje om te lezen en Rick is nog een paar drankjes gaan drinken.

Helaas..we vertrekken vandaag alweer van dit paradijs. We hadden graag nog een dagje hier willen blijven..maarja. Al vroeg moesten we uitchecken en werden we opgehaald door een boot die ons naar de grote boot terugbracht. Hiermee zijn we weer naar de baai gevaren en in de baai hebben we geluncht. Daarna zijn we met de bus terug naar Hanoi gegaan. Omdat we de trip in het hotel geboekt hadden, kregen we een nacht gratis. Jahoe... geld bespaard.
In het hotel hadden we ook de bus naar Sa Pa geboekt. We wilden ´s ochtends vertrekken, zodat we in de middag in Sa Pa zouden aankomen. Toen wij s´ochtends gingen uitchecken vroeg de receptioniste nog... "jullie vertrekken vanavond toch?" Nou nee, wij vertrekken nu! De bus komt ons toch ophalen? Er was dus iets helemaal mis gegaan met het boeken, waardoor we dus nu ´s middags richting Sa Pa zijn gegaan. Door dit misverstand kregen we van de manager de busrit naar Sa Pa gratis. Ah, wij worden goed in geld besparen :). ´s Avonds laat kwamen we aan. De receptioniste van het hotel stond ons al op te wachten op straat. Snel onze spullen naar boven gebracht en lekker eten.

Zondag is er altijd een grote kleurrijke markt in Bac Ha. Daar zijn we vandaag met een tour naar toe gegaan. Na drie uur slingerend door de bergen kwamen we aan bij de markt. Het deed ons hier heel erg denken aan Peru. Vrouwen in kleurrijke rokken en hoedjes die rondliepen met manden op hun rug. Precies zoals we in Peru ook zagen. Het was een super zonnige dag, dus we hebben ook nog even lekker in de zon wat gedronken en gegeten. Na de lunch zijn we doorgereden naar een plaatselijk dorpje. Het was hier één grote boerderij. Houten huisjes met veel verschillende dieren. We zouden zelf niet graag in zo´n huisje willen wonen, maar het uitzicht was super mooi. We zijn vervolgens verder gereden naar iets wat vandaag het meest bijzonder was, namelijk de Chinese grens. Wauw... dit hebben we altijd al willen zien ;). Daarna stopten we nog even bij een restaurantje, omdat sommigen vanuit hier terug gingen naar Hanoi. We moesten hier heel even wachten, zei de tourleider. Na 15 minuten gewacht te hebben, vroeg Stephanie waarom we nou precies moesten wachten? Hier gaf hij niet echt antwoord op. 5 minuten later zei hij dat we hier nog 30 minuten zouden blijven. Hier snapten we helemaal niks van. We gingen hier dus gewoon wachten om het wachten. Wij werden een beetje boos op hem en zeiden dat we nu terug wilden naar Sa Pa en hier niet nutteloos wilden blijven. Eerst deed hij er niks op uit, maar 5 minuten later bracht hij ons met een boos gezicht terug naar de bus. Het werd ons dus niet helemaal in dank afgenomen... tja. In Sa Pa hebben we nog even rondgelopen en wat gegeten.

Vietnam is natuurlijk ook het land van de rijstvelden en we hadden voor vandaag een tour geboekt waarbij we langs de rijstvelden gingen hiken. De hike was super gaaf. Overal om je heen kon je rijstvelden zien liggen. Van onze tourleidster kregen wij de eerste stop een stuk bamboe. De mensen hier eten de hele dag door bamboe. Dat wilden wij dan natuurlijk ook wel proberen. Bamboe is heel zoet en je kauwt eigenlijk het sap eruit. De rest spuug je uit. Tijdens de hike zijn we ook nog langs scholen gekomen. Twee basisscholen en een school voor het voorgezet onderwijs. We hebben daar ook even een kijkje in de lokalen mogen nemen. De hike was echt prachtig. Ook hierbij moet je maar gewoon de foto´s bekijken. Na een hike van 15 km hadden we wel een drankje verdiend vonden wij. We hebben in een barretje lekker wat gedronken. Stephanie heeft zelfs nog een Vietnamese gluhwein gehad. Het is hier tenslotte nu ook winter. Daarna hebben we nog wat gegeten en een filmpje gekeken.

Onze laatste dag in Vietnam. Om 21:00 uur vertrekt onze bus naar het vliegveld van Hanoi en vanuit daar vliegen we in een uurtje naar Laos (Luang Prabang). We hadden dit ook met de bus kunnen doen, alleen hebben we overal gelezen en gehoord dat dit een 24 uur lange hel moet zijn. Nou nee bedankt... wij gaan wel vliegen.

• 02 December 2014 - 07:44

Inger :

Het is weer prachtig beschreven. Ik heb al een aantal foto's op fb bewonderd. Wat mooi zeg. Veel plezier bij jullie volgende stap. XXX

• 02 December 2014 - 11:23

Gerda:

ik geniet nog steeds van jullie verslagen. Wat maken jullie wat mee zeg. Veel plezier met de volgende trip.

• 02 December 2014 - 18:41

Paps:

Die foto met dat spoor!!! haha, en de mensen hier maar klagen dat ze dicht bij het spoor wonen.
    Die kerk lijkt de Notre Dame wel.
    Erg mooi allemaal. De Halong Bay lijkt erg veel op de natuur in Thailand.
    Zijn jullie al toe aan gekookte aardappelen?
    Wat een beleving die Chinese grens, toch?? :)
    Veel plezier nog, op naar Laos!!

• 02 December 2014 - 18:41

Paps:

Die kerk lijkt de Notre Dame wel.
    Erg mooi allemaal. De Halong Bay lijkt erg veel op de natuur in Thailand.
    Zijn jullie al toe aan gekookte aardappelen?
    Wat een beleving die Chinese grens, toch?? :)
    Veel plezier nog, op naar Laos!!

• 02 December 2014 - 22:25

Debbie:

Hebben jullie iemand boos gemaakt? Na bijna 5 maand zijn jullie toch helemaal relaxed? Het prive strand is wel echt super mooi zeg! En ik lees weer drank en eten.. Gelukkig denken jullie aan de innerlijke mens :-D
    Veel plezier in Laos!