China week 1 - Reisverslag uit Peking, China van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu China week 1 - Reisverslag uit Peking, China van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu

China week 1

Blijf op de hoogte en volg Rick en Stephanie

28 Oktober 2014 | China, Peking

Midden in de nacht zijn we aangekomen op het vliegveld in Beijing. Op het vliegveld moesten we natuurlijk eerst door de douane. Dit was toch nog wel een spannend moment. Is alles goed gegaan met onze visums? Gelukkig ging alles goed en konden we onze tassen ophalen. Vanaf het vliegveld werden we opgehaald door een taxi die ons naar het hotel bracht. 03:30 uur kwamen we aan bij ons hotel.

Onze eerste dag in China hebben we voornamelijk doorgebracht in ons bed. We hebben eerst heerlijk uitgeslapen en laat in de middag zijn we op zoek gegaan naar een ontbijtje... nouja lunch. We kwamen al snel een bakker tegen. We wilden iets van een broodje bestellen, maar echt wijs werden we niet van al die Chinese tekens. We hebben daarom maar roomservice besteld ;). ´s Avonds hadden we onze eerste groepsmeeting en daarna zijn we met zijn allen uit eten geweest. Voor het eerst met stokjes eten dus, dat was een hele uitdaging.

De volgende dag zijn we naar de Chinese muur geweest. Je kon op twee manieren de Chinese muur opkomen: met een kabelbaan of omhoog via de trappen. We hebben ervoor gekozen om via de trappen omhoog te gaan... Phoe, dat was een hele klim. Toen we eindelijk op de Chinese muur waren hadden we helaas niet echt een super uitzicht vanwege de smog. We konden gelukkig nog wel, in de verte, de rest van de muur zien. Dan ben je eindelijk boven op de Chinese muur en dan denk je dat je het klimwerk hebt gehad, maar gelukkig is dat niet zo. De muur is namelijk over verschillende bergen heen gebouwd en ook op de muur zijn nog heel veel trappen die je omhoog, en natuurlijk ook weer naar beneden, moet lopen. Na ongeveer drie uurtjes werd het tijd om weer terug naar het hotel te gaan. Later in de middag hadden we nog twee uurtjes vrije tijd. In deze vrije tijd hebben we even een beetje rondgelopen in de buurt van ons hotel en hebben we ontbijt gehaald voor de volgende ochtend. ´s Avonds hadden we weer eerst een groepsmaaltijd en daarna zijn we naar een kongfushow geweest. Het was geen echt gevecht wat we te zien kregen, maar een verhaal van een jonge jongen die wordt getraind en later de leider van de groep wordt. Tijdens de show kregen we van alles te zien. Zo zagen we bijvoorbeeld hoe mensen een betonblok doormidden sloegen en hoe mensen een stuk hout met hun hoofd doormidden breken. Het heftigste was toch wel het moment dat iemand op drie scherpe messen ging liggen. Daarop werd een spijkerblok gelegd, daarop kwam weer iemand anders te liggen en vervolgens werd er een betonblok op de stapel gelegd die ook nog eens doormidden werd geslagen :S. Echt een super gave show!

Dinsdag werd het tijd om wat meer van Beijing zelf te gaan zien. Als eerste zijn we naar het Tianamenplein geweest. Het grootste plein ter wereld. Hier kunnen in totaal 800.000 mensen staan. Op het plein staan verschillende gebouwen en monumenten. Één van deze gebouwen was de ingang naar de verboden stad. In deze stad woonden vroeger de keizers van China en vanuit hier regeerden zij het land. Als je vanaf het Tianamenplein naar de ingang van de verboden stad kijkt zie je dat er vijf verschillende bruggen zijn met daarop vijf verschillende looppaden. Het middelste looppad was alleen voor de keizer. Zijn vrouw mocht hier alleen lopen op de dag dat ze gingen trouwen. De twee paden die ernaast liggen is voor de directe familie van de keizer. De buitenste looppaden zijn voor de commandanten van het leger. Toen we bij de verboden stad naar binnen liepen moesten we eerst door drie verschillende poorten om bij de verboden stad te komen. Op het moment dat je de laatste poort door bent kom je op een heel groot plein en achteraan op het plein ligt dan het paleis van de keizer. Dit paleis heeft 9.999 kamer. Dit heeft twee redenen. De eerste reden is dat het getal '9' het geluksgetal is van China. De tweede reden is dat zoon van de keizer elke dag, totdat hij 27 jaar oud is, in een andere kamer kan slapen. Het plein waar het paleis aan ligt is heel groot en open. De reden waarom het plein zo open is, is omdat de keizer altijd bang was dat iemand hem wilde vermoorden. Als je dan een open plein hebt waar geen bomen of planten zijn, kunnen de indringers zich nergens achter verstoppen. De stenen vloer van het plein is niet bedekt met maar 1 laag stenen, maar deze is volgestort met beton en stenen tot wel 20 meter diep, zodat er niemand een tunnel kon graven om zo bij het paleis te komen. Bij de ingang van het paleis staan twee hele grote standbeelden van leeuwen. Het leuke hieraan is dat dit een mannetjes leeuw en een vrouwtjes leeuw is. In heel China is het namelijk altijd een mannetjes leeuw en een vrouwtjes leeuw. Rechts ligt altijd het vrouwtje. Onze gids legde ons uit waarom, namelijk: ´a woman is always RIGHT`. Nee eigenlijk heeft het geen speciale reden dat het vrouwtje altijd rechts ligt. Wel heeft de vrouwtjesleeuw altijd een welpje onder haar poot en heeft de mannetjes leeuw altijd een wereldbol onder zijn poot.
De verboden stad heeft eigenlijk twee gedeeltes. Een binnenhof waar alleen de keizer mocht komen en het buitenhof waar alle andere familieleden en commandanten waren. In het buitenhof staan ook allemaal verschillende tempels waar de keizer belangrijke besprekingen hield en waar hij belangrijke mensen uit andere landen ontving.
Na deze indrukwekkende wandeling door de verboden stad zijn we naar een heel klein lokaal restaurantje gegaan. Hier hebben we een soort van noedels gegeten. Het verhaal achter deze noedels is dat er vroeger een vrouw was die altijd eten kookte voor haar man. Haar man werkte aan de overzijde van de rivier. Wanneer ze dan bij de man aankwam was het eten koud. Ze had hier een oplossing voor. Ze nam alle ingrediënten rauw mee en nam een pot met kokend hete olie en water mee naar de overkant. De olie bleef wel warm en zodra ze dan de rauwe ingrediënten in de olie deed werden de ingrediënten vanzelf gaar. Zo kreeg haar man dus warm eten. Na het eten zijn we naar de oudste wijk in Beijing gegaan, de "Hutong wijk". Deze wijk bestaat uit allemaal nauwe straatjes die allemaal in elkaar overlopen. Als je hier als toerist alleen ingaat verdwaal je zeker. Dit had een speciale reden, want in de Hutong wijk woonde voornamelijk de soldaten van het leger. Als dan de stad werd aangevallen en de aanvallers in de wijk kwamen raakte ook zij de weg kwijt en konden de soldaten hun tegenstander makkelijker verslaan. Deze wijk is nog de enige wijk die nog origineel is in Beijing. In de wijk kun je ook nog steeds zien tot welke klasse een bepaalde familie hoorde. Boven de voordeur hingen houten palen. Hoe meer houten palen er boven de deur hangen hoe 'beter' de familie, die daar woont, is. `s Avonds hadden we weer een groepsmaaltijd en deze keer gingen we pekingeend proeven. Wauw... wat is dat lekker zeg! Je krijgt een hele dunne pannenkoek en hierop leg je dan een paar stukjes eend. Wanneer je het lekker vindt kun je er nog wat groente en saus opleggen... oprollen en opeten...Heerlijk :D. Na het eten zijn we nog naar een voedselmarkt geweest. Op deze markt kon je allerlei verschillende culinaire gerechten proberen zoals slang, spin, schorpioen, aal, wormen en insecten. Als je dan toch in China bent moet je ook wat proberen, toch?! We hebben allebei de aal en de schorpioen geprobeerd. We kunnen nou niet zeggen dat het super lekker was, maar vies was het ook zeker niet!

Na de lange dag van gisteren konden we vandaag lekker uitslapen. We hadden namelijk vrije tijd tot 17:00 uur. Om 11.00 uur hadden we met twee Zwitserse meiden van de groep afgesproken om naar het zomerpaleis te gaan. Het zomerpaleis is gebouwd voor de keizers van China om zo nu en dan de verboden stad te ontvluchten. De meeste gebouwen die er nu staan zijn van de tijd dat China een keizerin had. De keizer was namelijk al op jonge leeftijd overleden en zijn zoon was nog te jong om het land te regeren dus had China een keizerin. Als je binnenkomt door de poort zie je eerst een riviertje liggen. Aan dit riviertje liggen allemaal winkeltjes en restaurantjes. Deze waren gebouwd zodat de mensen die in het zomer paleis verbleven een gevoel hadden alsof ze in de buitenwereld waren. Het zomerpaleis was dus eigenlijk een soort van vakantieoord voor de keizers (en keizerin) van die tijd. Om 17:00 uur moesten we weer verzamelen bij ons hotel, omdat we met zijn allen naar het treinstation moesten om met de nachttrein van Beijing naar Shanghai te gaan. De trein is op zich best wel goed te doen. De bedden zijn wat smal en hard, maar je kunt er redelijk op slapen. Het enige nadeel van de trein is dat er een Chinese toilet inzit... nouja toilet... meer een gat in de grond. Nou is dat voor Rick niet zo erg, maar voor Stephanie wel. Gelukkig heeft Stephanie al aardig wat ervaring opgedaan in Zuid Amerika met wildplassen dus ook de toilet in de trein ging gelukkig goed.

Toen we na 14 uur aankwamen in Shanghai zijn we eerst naar ons hotel gegaan om onze spullen weg te leggen en om ons even op te frissen. ´s Middags hadden we een wandeling door Shanghai. We liepen via de grote winkelstraat naar de grote rivier in Shanghai. Vanaf de kade had je een heel mooi uitzicht en kon je het verschil tussen het nieuwe gedeelte en het oude gedeelte erg goed zien. Shanghai heeft geen hele lange historie, want vroeger was dit namelijk een vissersdorpje. Sinds de laatste 100 jaar is deze stad helemaal veranderd en zijn er veel westerse bedrijven hierheen gekomen. Aan de ene kant van de rivier zie je het oude gedeelte en aan de andere kant van rivier zie je super moderne en torenhoge gebouwen staan. Aan het einde van de wandeling zijn we naar een soort van grote markt gegaan. Alle winkels die daar staan zijn allemaal gebouwd in de echte traditionele Chinese stijl... Super mooi. Na een uurtje gewandeld te hebben over de markt, hadden we een theeproeverij. We gingen met de hele groep aan tafel zitten en we kregen uitleg over de verschillende soorten thee. Als eerste liet de vrouw ons twee `bollen` zien. Deze bollen heten Romeo en Julia. Ze deed de bollen in een wijnglas en goot er kokend heet water bij. Na een paar minuten kwam er uit de bollen een super mooie bloem, en die bloem zorgde ervoor dat het water de smaak kreeg. Tijdens de theeproeverij hebben we 7 verschillende theesoorten geproefd. Alle soorten thee hadden verschillende werkingen. De ene thee was goed om gewicht te verliezen, de andere weer voor een betere vertering en weer een andere thee was goed voor de bloeddruk.
Na de theeproeverij hadden we niet veel tijd om te eten, want we gingen namelijk weer naar een avondshow. Dit keer was het een acrobatische show. Jeetje zeg.... wat een show. In het begin kwamen er 5 meisjes op met fietsen. Als je ziet wat die meisjes met de fietsen kunnen... niet normaal. Op een gegeven moment sprongen ze van de ene fiets over op de andere :D Tijdens de hele show hebben we met onze mond open gezeten en hebben we gekeken naar dingen waarvan wij dachten: DAT LUKT NOOIT!!! Het was echt een fan-tas-tische show!

De volgende dag zijn we naar de Shanghai Maglev Train gegaan. De snelste trein van de wereld. Echt een bestemming hadden we niet, want we zijn gewoon heen en weer gereden met de trein, maar het was wel leuk om mee te maken. Met 431 km per uur zijn we naar het vliegveld gereden van shanghai en weer terug. Opeens lijken de auto's die op de snelweg rijden niet meer zo hard te gaan haha. Na dit vlugge ritje zijn we naar het hoogste uitkijkpunt van de wereld gegaan. Jaja...China wil graag overal het beste in zijn. Op een hoogte van 474 meter konden we over de stad Shanghai kijken. Die middag hadden we vrije tijd en aangezien we gisteren niet genoeg tijd hadden om wat souvenirs aan te schaffen bij het theehuis zijn we daarheen gegaan. ´s Avonds gingen we met de groep een rondvaart doen. Alle gebouwen en boten waren verlicht en vanaf de boot had je een heel mooi uitzicht over de stad. Echt een plaatje.

De volgende dag hadden we vrije tijd. Maar omdat we 's middags met de nachttrein naar Xi'an zouden vertrekken moesten we wat te eten en te drinken halen voor in de trein. In de trein kun je namelijk geen eten kopen. Dus echt veel meer dan boodschappen doen hebben we niet gedaan. Tegen 16:00 uur vertrok onze trein naar de volgende bestemming. Een treinreis van 17 uur :S
Onze tourleider woont in deze stad en hij had ons al veel informatie gegeven over de stad. Xi'an is voor Chinese begrippen een kleine stad met "slechts" 8.000.000 mensen... Het is maar net wat je klein noemt! Vanaf het treinstation zijn we eerst weer naar ons hotel gegaan om onze spullen weg te brengen en om ons weer even lekker op te frissen. In de middag zijn we naar de stadsmuur van Xi'an gegaan. Dit is de enige stadsmuur in China die nog in goede staat is. De muur is bijna 14 km lang en als je bovenop de muur staat kun je een fiets huren om over de hele muur te fietsen. Je kon kiezen tussen een normale fiets of een tandemfiets. We hebben gekozen voor een tandemfiets. WAUW... wat een raar gevoel is dat. Rick ging eerst voorop en moest dus sturen. 1...2...3... daar gaan we. Het was voor Stephanie een heel raar gevoel om niet te kunnen sturen en ze vond het ook best wel eng. Na 20 minuten hebben we van plaats geruild en moest Rick achterop zitten. Nou hij vond het ook niet prettig om niet te kunnen sturen. Soms wil je een andere stuurbeweging maken dan degene die voor je zit en dat is inderdaad best eng haha. Na de fietstocht zijn we naar het moslimgedeelte van de stad gegaan. Vroeger zijn er veel moslims naar deze stad gekomen om een nieuw leven te beginnen. Veel van deze moslims trouwden dan weer met de Chinese bevolking en zo is het moslimse geloof groot geworden in deze stad. Je ziet geen verschil tussen de 'gewone' Chinese bevolking en de moslimse Chinesen. Onze tourleider hoort het verschil alleen aan het accent dat de moslimse Chinesen hebben. We zijn over een grote markt gelopen waar ze allemaal leuke souvenirs en lokaal voedsel verkopen. Stephanie heeft hier zelfs nog een fish-spa gehad. Ze moest met haar voeten in het water en dan eten van die kleine visjes al het vuil van je voeten. Na de markt zijn we met zijn allen naar een dumplingrestaurant geweest. Hier krijg je allemaal kleine deeggerechtjes die zijn gevuld met verschillende dingen zoals: varkensvlees, eendenvlees, garnaal, groente, etc. Dit is echt iets Chinees dus dat moesten we wel uitproberen.

Onze eerste week zit er al weer op. Het is wel echt een hele andere trip dan de trip die we hebben gehad met Dragoman in Zuid-Amerika. We krijgen hier informatie over de plaatsen waar we heen gaan en onze tourleider doet echt alles voor ons. Wat een SUPER trip tot nu toe!

• 28 Oktober 2014 - 13:34

Debbie:

Zo, wie van jullie let er zo goed op? Dat jullie alle geschiedenis nog na kunnen vertellen. Super leuk om te lezen. Jammer dat jullie geen foto's kunnen plaatsen, maar jullie schrijven met zoveel detail dat ik het me helemaal voor kan stellen.
    Geniet nog even van de pekingeend, schorpioenen, aal etc...

• 28 Oktober 2014 - 15:03

Gerda:

Nou nou dat is al heel wat informatie en dat van een week. Ben benieuwd wat er nog komt.

• 28 Oktober 2014 - 20:39

Mama Levink:

Wat een mooi land jongens. Dat jullie dit allemaal meemaken is wel heel bijzonder. Gelukkig is deze groep beter dan de vorige. Nog heel veel plezier verder. Dikke kus mama

• 29 Oktober 2014 - 18:40

Inger :

Wauw zeg. Jullie beleven aardig wat zo. Nog veel plezier. XXX

• 05 November 2014 - 11:31

Yvonne:

Wat een geweldige reis.
    Wat hebben jullie al veel gezien.
    Mooi om jullie verhalen te lezen.
    Een fijne tijd nog!

• 09 November 2014 - 15:27

Paps:

Kijk, van zo'n verhaal valt mij de mond van open !!!
    Mooi geschreven, ik lees het altijd graag.