Nieuw Zeeland week 3 - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland week 3 - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland week 3

Blijf op de hoogte en volg Rick en Stephanie

17 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Nelson

Na een luie dag van gisteren, moesten we vandaag toch wel weer iets actiefs gaan doen. Na de lunch, die bestond uit zuurkool wat er nog over was van gisteren...hebben we maar een mooie wandeling gemaakt langs de zee. Het is een route die je kunt volgen en die laat je langs allerlei uitkijkpunten gaan. We liepen langs de zee, door de duinen en als laatst nog een klein stukje door het bos. Heel erg mooi. Na de wandeling hebben we nog wat gedronken in een café, zowaar voor een best nog wel Nederlandse prijs. Daar konden we dus wel een klein stokbroodje bij bestellen. 10 minuten later werd er een hele pizza op onze tafel gezet...oei..en dit noemen ze hier een snack?? Natuurlijk hoor je ons niet klagen, want het was hartstikke lekker. Toen we terug waren op de camping hebben nog even lekker in de hotpool gezeten, die ze hier op de camping hebben. Daarna wéér zuurkool gegeten. We hadden zoveel gemaakt dat we er gewoon drie keer van konden eten hihi...Weer hoor je ons niet klagen...Jammie!

Vandaag als ontbijt.... zuurkool. Nee geintje natuurlijk! Maar Rick heeft vandaag wel lekkere verse broodjes gehaald bij de supermarkt.
JAHOEEE...vandaag hebben we zooooo iets tofs gedaan! Absoluut 1 van de hoogtepunten van onze reis. We hebben met dolfijnen gezwommen. En niet met 1, nee wel met honderden! We moesten om 12:20 uur aanwezig zijn. Daar moesten we eerst allemaal formulieren invullen, kregen we uitleg en onze wetsuits. Daarna met zijn allen in de bus op naar de boot. We moesten ongeveer 50 minuutjes varen voordat we bij een plek zouden komen waar normaal gesproken altijd veel dolfijnen zijn. Tijdens het varen zagen we al dolfijnen in de verte uit de zee springen. Wat een gaaf gezicht en dit is nog maar van veraf. Toen we op de juiste plaats waren, zagen we inderdaad heel veel dolfijnen...wel honderden bij elkaar. Duikbril op, snorkel in en hup de zee in. Voor je het wist zwom er een dolfijn langs je. Dat was op het begin best wel even wennen. Je ziet ze namelijk niet al van ver aankomen, maar ze zijn in één keer bij je. Na ongeveer 10 minuutjes moesten we terug naar de boot, omdat de dolfijnen verder waren gezwommen. Wij voeren ze achterna en mochten daarna weer het water in. Bij de uitleg werd ons verteld dat wij amusement moesten zijn voor de dolfijnen en niet andersom...zo houd je ze namelijk een beetje bij je in de buurt. Je kon bijvoorbeeld geluidjes maken, met ze mee zwemmen, rondjes draaien...In ieder geval moesten we ons zoveel mogelijk voordoen als een dolfijn, want dan gaan ze echt met je spelen. Wij zwommen deze keer dicht bij elkaar en opeens zagen we echt wel tientallen dolfijnen onder ons zwemmen...zo gaaf om dit mee te maken, wat een ervaring.
Daarna zijn we nog twee keer het water in geweest op een andere plek. Doordat je meer gewend raakt aan het water, de snorkel en de dolfijnen werd het alleen maar mooier. De dolfijnen waren je soms echt aan het uitdagen met rondjes draaien. Als ze zagen dat je ze bij kon houden, gingen ze sneller draaien totdat wij niet meer konden. Geweldig om op deze manier met ze te spelen. Als laatst stopten we nog één keer om foto´s te maken. Weer zagen we er wel honderden om ons heen. Ze zwommen mee met de boot, sprongen uit het water, maakten salto´s, maakten ons nat....ze deden echt alles om onze aandacht te trekken. Helaas komt aan alles een eind...want dit hadden we nog wel een paar uurtjes kunnen doen. We gingen weer terug en aan land kregen we een usb-stick mee met onze gemaakte foto´s en filmpjes. We hebben namelijk een onderwatercamera gehuurd om deze gave belevenis vast te leggen.
´s Avonds hebben we alle filmpjes en video´s bekeken....zodat we er nog een keer van konden genieten ;)

Via een mooie route langs de kust zijn we naar het volgende plaatsje Nelson gereden. Tijdens het rijden waren we lekker aan het kletsen...beetje om ons heen aan het kijken en in één keer...wat zien we daar?? We keken nog een keer...zie jij ook een roze meer?? Hé! Dat is apart, even stoppen. We zagen dus echt een roze meer. Geen idee waarom het deze kleur heeft, maar het zag er echt super mooi uit. Dat is het mooie aan je eigen vervoersmiddel in Nieuw Zeeland. Je komt van alles tegen en je kunt stoppen waar je maar wilt. Toen we in Nelson waren, zijn we eerst opzoek gegaan naar een nieuwe campingstoel, want 1 van de stoelen valt van ellende uit elkaar. Gelukkig krijgen we het geld van de nieuw stoel wel terug van het verhuurbedrijf. We twijfelden hierdoor nog even of we onze andere stoel misschien even konden helpen kapot te gaan, want de nieuw stoel die we hebben gekocht, zat wel heeeel lekker. Nee toch maar niet gedaan, wij zijn brave burgers. Daarna nog even boodschappen gedaan, voordat we onze camping hebben opgezocht. Stoeltjes en tafeltje uitgeklapt en vervolgens zo weer alles in de camper gegooid....Poeeeehh wat is het warm!! Op naar het strand. Het was ondertussen al 16:30 uur, maar in Nieuw Zeeland schijnt de zon zo lang dat dit nog gemakkelijk kon. Het water was heerlijk warm, maar er was wel een hele harde koude wind. Heel lang zijn we dus niet op het strand gebleven, want hier was het weer een beetje frisjes hihi. Terug op de camping hebben we onze stoeltjes weer uitgeklapt en lekker wat gedronken. We kregen ondertussen allebei zin in iets lekkers, maar we hadden niks geen lekkers gekocht. Waar komt Rick 5 minuten later mee aanzetten? Met een in plastic voorverpakt voorgesneden plakje camping kaas...hahaha. Ach het was nog lekker ook. Voor het avondeten hebben we een lekkere salade met kip gemaakt en de rest van de avond buiten gekaart...Toen we de kaarten niet meer konden zien, omdat de lampen van de camping uit gingen....doken wij maar ons campertje in.

De volgende dag wilden we graag nog een keer naar het strand, maar toen we naar buiten keken zag het er niet naar uit, dat we dat ook gingen doen. We hebben rustig ontbeten, even de kleren gewassen en later zijn we nog even het centrum in gelopen. We hebben daar koffie gedronken, nog een kerkje bekeken en zijn wat winkeltjes binnen gelopen. Terug op de camping hebben we een boterham gegeten en daarna hebben we wat dingetjes geregeld voor de komende dagen. Nieuwe campings en een boot om mee naar het Noorden-eiland te varen. Omdat het weer nog steeds niet beter was geworden, hebben we de camper gepakt en zijn we even wat rond gaan rijden, mooi plaatsje...Onderweg hebben we nog op een terrasje wat gedronken en daarna hebben we boodschappen gehaald voor onze barbecue van die avond. Op de camping hebben we nog even gekaart, voordat we de barbecue aanstaken. Toevallig zaten daar ook twee andere Nederlanders waar we mee aan de praat kwamen. We bleven maar kletsen en ondertussen hadden we maar al ons eten bij hun op tafel gezet en de hele avond met zijn vieren doorgebracht. Lekker gegeten, lekker gedronken en vooral heel veel gekletst over onze en hun reis. Super gezellig.

De wekker ging al vroeg. We wilden op tijd in het Abel Tasman park zijn. We namen afscheid van de twee Nederlanders en vertrokken. Onderweg begon het te regen...Nee, dit kun je toch niet menen....we willen vanmiddag gaan wandelen door het mooiste park van Nieuw-Zeeland. Gelukkig klaarde het al vrij snel op. Op de camping hebben we direct tickets gekocht voor de watertaxi, die ons kon afzetten op de juiste locatie om te beginnen met onze tocht. We hadden onze tas en voldoende water gepakt, nog even snel geluncht, helemaal ingesmeerd met zonnebrand en anti-insecten spul en toen konden we gaan. De watertaxi is heel grappig, want je begint namelijk gewoon op het land. Alle passagiers moeten in de boot gaan zitten, die wordt getrokken door een kleine trekker. De trekker brengt de boot naar het water en daar wordt de boot in het water gelaten. De boot voer als eerste naar de ´split apple rock´. Een steen die op een gespleten appel lijkt. Deze steen is kenmerkend voor dit gebied en één van de meest gefotografeerde stenen van Nieuw-Zeeland. Daarna zijn we door gevaren naar onze afzetplek. Vanaf hier liepen we weer terug naar onze camping. Daar moesten we nog wel om lachen. Je betaalt veel geld voor een watertaxi om vervolgens, als je de taxi uitstapt, direct weer terug te lopen naar waar je vandaan komt hihi. Het was 13,5 km terug naar de camping en er stond ongeveer 4 uur voor. Best veel eigenlijk voor deze aantal kilometers. We kwamen er al snel achter waarom hier 4 uur voor stond, want bij onze eerste bocht moesten we al direct de berg op lopen. Pfff..dat viel nog even vies tegen, maar het uitzicht was het meer dan waard. Bij de uitzichtpunten, die je tijdens de route tegenkwam, had je een fantastisch uitzicht over de blauw-groene zee en de gouden stranden. Toen we ongeveer op de helft van onze tocht waren, kwamen we een mooi klein strandje tegen. We hadden onze zwemspullen meegenomen, dus konden we hier nog even lekker afkoelen. Afkoelen was het zeker, want het water was steenkoud brrr....Maar heel gaaf om daar, terwijl het leek alsof je op een onbewoond eiland zat, te zwemmen. 3 uur en 10 minuten later kwamen we weer aan op de camping. Dat hadden we toch ietsjes sneller gedaan dan er voor stond, maar we hadden er dan ook een hoog tempo in op bepaalde stukken, heerlijk. Schoentjes uit, slippertjes aan, drankje op tafel, chipje erbij...want tenslotte hadden we zoveel calorieën verbrand, dat we er wel weer wat bij konden eten ;)

Zzzzoooeemmmmmmmm.......dit hebben we echt de heeeele nacht gehoord. Tot ongeveer een uurtje of 2 hebben we redelijk kunnen slapen, maar daarna werden we beide wakker van de muggen die continue bijna in onze oren vlogen. De lamp ging aan en wij gingen op muggenjacht. We hadden er twee gevonden, maar het gezoem was nog steeds niet over. We probeerden weer te slapen, maar dit ging echt niet. De lamp ging weer aan...een derde mug werd gevonden, maar nog steeds was er gezoem. We werden er gek van en zijn de halve nacht wakker geweest om muggen te zoeken. We vonden ook nog een vierde, maar nog steeds gezoem....grrrr. Zo ver mogelijk onder de deken om te hopen dat we niet worden geprikt.
Na een niet al te beste nacht, ging onze wekker weer vroeg. Om 09:00 uur gingen we met de watertaxi naar een andere plek om daar ook te wandelen. Natuurlijk gingen we weer eerst langs de ´split apple rock´. Vandaag deden we een wandeling van maar 6,5 km en hier stond ongeveer 2 uur en 15 minuten voor. Ojeee...dat is weer zo lang voor zo weinig kilometers. We weten ondertussen wat dit betekent. En ja hoor, bochtje om en hoppa daar was die weer...de bult. Onderweg liepen we nog over de ´swing bridge´ en na twee uurtjes kwamen we aan op het strand. We wilden hier graag nog even relaxen, maar het weer was niet al te best. Veel wolken en weinig zon. Niet echt strandweer dus. Officieel hadden we een ticket voor 15:30 uur, maar gelukkig konden we nog bij een andere taxiboot in die eerder terug ging. Toen we terug waren op de camping hebben we eerst nog twee uur geslapen. We waren nog zo moe van onze muggenjacht, dat we even moesten bijtanken. Daarna hebben we nog lekker wat gedronken in het café bij de camping. Omdat we natuurlijk deze nacht wel lekker wilden slapen, zonder muggen, heeft Rick hier wat op bedacht. We hebben een primitieve hor ontworpen. We wilden namelijk wel graag een raampje open houden voor wat frisse lucht, dus nu hebben we de klamboe om de deur en het raam heen gebonden, zodat er hopelijk nu geen muggen meer naar binnen kunnen. Daarna lekker spaghetti met tonijn gemaakt en na het eten zijn we ons campertje ingedoken om zo hopelijk van de vele muggen af te zijn die buiten rondzwermen.

Mooi... de klamboe, oftewel hor, werkt. We hebben geen last van muggen gehad! Na het ontbijt hebben we alle spulletjes weer ingepakt en zijn we verder gereden. We wilden graag naar de 'Golden Bay' om daar lekker te genieten van de mooie gouden stranden van Nieuw Zeeland. Toen we wegreden zag het weer er hoopvol uit. Er waren nog een paar wolkjes, maar meestal klaart het hier tegen de middag dan weer op. Toen we aankwamen bij de Golden Bay was het helaas niet opgeklaard en volgens de weersvoorspellingen zou het ook niet gaan opklaren vandaag. Hé... jammer zeg, weer geen stranddag vandaag. We hadden daarom besloten om dan maar richting Picton te rijden (we moesten eerst weer het hele stuk naar het Abel Tasman Park terugrijden). Omdat het toch niet echt mooi weer was, hebben we rustig aan gedaan. We hebben onderweg nog eventjes lekker geluncht, maar tegen 17:30 uur hadden we echt geen zin meer en zijn daarom bij de eerste de beste camping gestopt. Onze overnachting was in het plaatsje Blenheim. Het plaatsje ligt in de provincie Marlborough en dat staat bekend om de wijngaarden. Wat vervelend om nou juist hier te moeten stoppen! We wilden graag een wijntour regelen voor morgen, maar helaas waren de touroperators al dicht. Morgenvroeg dan maar bellen en hopen dat er nog een plekje vrij is. ´s Avonds hebben we gekookt, wat gedronken en hebben we onze hor weer voor het raam gehangen, want ook hier stikt het van de beestjes.

De volgende morgen zijn we direct om 08:00 uur naar de receptie gelopen om te proberen de wijntour te regelen. Helaas was er geen plekje meer voor ons. Wel hoorden we dat het vandaag 30 graden moest worden :). Als we dan toch geen wijntour kunnen doen, kunnen we maar beter verder rijden naar Picton en daar een camping uitzoeken aan het water, zodat we lekker kunnen gaan zonnen. We proberen dat nu al een paar dagen, maar elke keer zit het weer ons tegen. Na een half uurtje rijden kwamen we aan in Picton, maar echt mooi weer was het nog niet. We zijn daarom maar eerst even in het centrum een kop koffie gaan drinken en terwijl we daar zaten, kwam Stephanie een leuk festival tegen op internet. Hier kunnen we vanmiddag ook wel heengaan. Na de koffie zijn we even op verkenningstocht gegaan bij het festivalletje, maar dit was meer iets voor kinderen. Niet echt iets waar wij ons de rest van de middag konden vermaken. De camping die we wilden ligt een stukje buiten Picton en de weg er naar toe is nogal slingerig. Nou hebben wij niet snel last van wagenziekte, maar na 12 km alleen maar heen en weer geslingerd te hebben, voelde Stephanie zich niet erg lekker. Tot overmaat van ramp werd het weer ook niet beter. Het werd alleen maar bewolkter en er vielen zelfs een paar regendruppels. We konden twee dingen doen. 1: naar de camping rijden en hopen dat het opklaart of 2: terug rijden naar Blenheim en zelf langs een paar wijnboerderijtjes rijden om lekkere wijntjes te proeven. We kozen voor de tweede optie, maar dat betekende wel dat we dus weer langs diezelfde slingerende weg terug moesten rijden. Onderweg naar Blenheim zag je dat het weer beter werd en dat er minder wolken waren. Toen we daar aankwamen was het zelfs warm. Het weer kan hier dus binnen een afstand van 40 km al verschillen van elkaar. Heel vreemd. We hebben we dezelfde camping opgezocht als gisteren, hebben snel even geluncht en zijn daarna door gereden naar een wijnboer. Hier hebben we een heerlijke wijnproeverij gehad, hebben lekker genoten van de zon en van de fantastische uitzichten over de wijngaarden met daarachter de bergen. Na een paar lekkere wijntjes geproefd te hebben, zijn we naar de volgende wijnproeverij gereden. De vorige wijnproeverij was 10 dollar per persoon, maar deze wijnproeverij was gratis en dat kon je ook wel merken. Er werd een stuk minder aandacht besteedt aan het uitleggen welke wijn het was en het ging allemaal heel vlot achter elkaar. Wel zagen we op de kaart een plankje met kaas, worst en vis staan. Maar dat is lekker! We hebben een plankje besteld, hebben daar een wijntje bij besteld en hebben heerlijk genoten van al deze lekkere dingen. Toen het plankje en de wijntjes op waren, zijn we weer terug gereden naar de camping, want alle wijngaarden sluiten al om 16:00 uur. Op de camping hebben we nog heerlijk van de zon genoten, hebben een boekje gelezen en zijn daarna lekker in ons bedje gaan liggen.

De drie weken op het Zuiden-eiland zitten er al weer op. Wat gaat het toch snel...Nu op het naar Noorden-eiland.

• 17 Januari 2015 - 23:35

Linda Tieke:

Hoi Rick en Stephanie, wat een ontzettend leuke verhalen. Zoveel herkenningspunten :). Aanrader voor het Noorder eiland: Forgotten World Highway tussen Stratford en Taumaruniu (wel even de tank volgooien voor vertrek). Geniet nog lekker van jullie laatste weekjes!

• 18 Januari 2015 - 13:06

Ingrid Kamphuis:

Dag Stephanie en Rick,

Wow, wat is Nieuw Zeeland mooi en wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt tijdens deze reis.
    Nu vooral weer Nieuw Zeeland wat ook hoog op ons verlanglijstje staat.
    Heerlijk om jullie verslagen te lezen en te genieten van de foto's.
    Nog hele fijne weken!
    Groetjes,

Ingrid

• 19 Januari 2015 - 07:46

Inger :

Leuke belevenissen weer. Jullie worden geoefende wandelaars. Kunnen jullie straks wel mee doen aan de 4 daagse van Nijmegen. Ha ha.
    Veel plezier in het noorden. XXX

• 25 Januari 2015 - 21:13

Debbie:

Ik heb ondertussen heel wat verhalen van jullie gelezen, maar Nieuw Zeeland springt er echt bovenuit. Wat een mooi land zeg!! Ik denk dat ik maar eens moet gaan sparen. Ik heb dan natuurlijk wel een reisleider nodig