Nieuw Zeeland week 4 - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland week 4 - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland week 4

Blijf op de hoogte en volg Rick en Stephanie

24 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Na iets meer dan drie weken op het zuiden-eiland te zijn geweest, vertrok onze boot om 14:00 uur naar het Noorder-eiland. Na het ontbijt zijn we naar het plaatsje Picton gereden, want vanaf hier vertrekt de boot naar Wellington. We hebben eerst nog even koffie gedronken, nog een paar boodschapjes gehaald en rond 13:00 uur konden we inchecken op de boot. We hebben van verschillende mensen gehoord dat de boottocht heel mooi is. Dat je langs allerlei verschillende eilandjes vaart en je het Zuider-eiland, als je eenmaal op zee bent, heel mooi kunt zien liggen. Helaas hadden wij de pech dat het niet echt mooi weer was. Als de zon schijnt wordt toch alles mooier, maar zelfs met hier en daar wat regendruppels was het een mooie boottocht. Helaas voelde Stephanie zich niet helemaal lekker op de boot. Of het nou gewone buikpijn of dat ze toch misschien zeeziek was weten we niet, maar wel heel vervelend. Na 3 uurtjes varen, kwamen we aan in Wellington. Dit is de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Het is een grote stad. Veel hoogbouw, druk verkeer, maar ook hier en daar leuke bezienswaardigheden. Het voelde een beetje alsof we helemaal aan een nieuwe vakantie waren begonnen. Heel vreemd natuurlijk, want je bent alleen van eiland veranderd. Omdat we laat op de middag aankwamen zijn we direct opzoek gegaan naar een camping. In Wellington heb je twee campings. We zijn eerst naar de goedkoopste camping gereden die iets verder buiten het centrum ligt. Toen we hier aankwamen zagen we dat dit hier alleen tentjes kunnen staan en voor de rest kun je hier kamers krijgen, geen optie voor ons dus. Daarna zijn we doorgereden naar de volgende camping. Deze ligt dichtbij het water en dichtbij het centrum. We reden een parkeerplaats op en zochten naar een camping. Wat bleek nou... de parkeerplaats was de camping. Op zich niks mis mee, alleen hadden ze geen plekken met stroom meer. Een plek zonder stroom was ook geen probleem, maar de prijs hiervan wel...50 dollar, dikke doei! We hebben even verder gekeken en op 20 minuten rijden zat nog een camping. Hier hebben we eerst even naar toe gebeld of er plek was en gelukkig was dat er. Voor 30 dollar konden we daar staan, dikke prima. Inchecken, stoelen uitklappen, tafeltje uitklappen en eten koken was het idee. Toen we het vlees eruit haalden, zagen we dat dit niet meer goed was... Hé chips, wat nu? Alleen van groente en aardappels worden we ook niet echt gelukkig. We hadden daarom besloten om dan maar ergens een hapje te gaan eten. Het duurde niet lang voordat we een restaurantje gevonden hadden. Het leek net alsof we in een Amerikaanse film terecht waren gekomen. Echt zo´n Amerikaans restaurant. Overal staan bankjes en tussen de bankjes staat een tafel. We hadden het gevoel dat wanneer je koffie zou bestellen je deze ook nog uit een koffiepot zou krijgen haha. We hebben hier prima gegeten en zijn na het eten terug naar de camping gegaan.

Om 04:45 ging onze wekker. Niet omdat we al zo vroeg Wellington wilden gaan bezoeken, maar we een liedje moesten zingen via de skype voor Marianne haar 50e verjaardag. Dat was leuk. We wilden daarna nog verder slapen, maar daar kwam niks meer van. We kregen om de haverklap leuke filmpjes en foto´s van het feest toegestuurd. Na het ontbijt hebben we een paar dingen in Wellington gedaan. Als eerste zijn we naar een uitkijkpunt gereden. Vanaf dit punt had je een mooi uitzicht over de stad. Hierna zijn we naar het `Te Papa` museum gereden. Ja echt waar, wij zijn naar een museum geweest. Dit museum staat in het teken van Nieuw-Zeeland. Alles wat er op het eiland is of is gebeurd kun je hier vinden. De eerste verdieping kon je alle dieren zien die op dit eiland leven en was er een super grote inktvis te zien. De tweede verdieping stond in het teken van de natuur. Het ging hier over de aardbevingen in Christchurch, de vulkaan uitbarstingen op het Noorder-eiland en over tsunami´s. Dit was erg interessant, maar waarvoor we hier eigenlijk naartoe gingen was de Maori-cultuur. De Maori`s waren de eerste bewoners van Nieuw-Zeeland. Deze cultuur bestaat nog steeds op het eiland en hier wilden we graag wat meer over leren. Nadat we alle informatie over deze bevolking hadden gelezen, was het ontstaan van deze bevolking ons nog niet helemaal duidelijk, maar gelukkig heb je dan nog altijd Wikipedia waar veel informatie op te vinden is ;). Na het museum zijn we verder gereden naar de Cuba-street. Dit is een leuk straatje met allerlei verschillende cafeetjes en restaurantjes. We hebben hier lekker geluncht en na de lunch zijn we naar onze volgende bestemming gereden. De volgende bestemming is het Tongariro National Park. Dit zou wel iets verder rijden zijn, dus we hadden al besloten dat als we geen zin meer hadden om in de auto te zitten, we een tussenstop zouden maken. Zo gezegd, zo gedaan....we maakten een uurtje voor het National Park een tussenstop. We hadden een prima camping gevonden en de volgende dag zijn we verder gereden.

We moesten nog een uurtje rijden en rond 11:00 uur kwamen we aan op de camping die we hadden uitgekozen. Vriendelijk werden we weer verzocht om wat anders te gaan doen, want de inchecktijd was pas om 14:00 uur. Dit vonden wij wel een beetje raar...we hebben toch alleen maar een klein stukje gras nodig?? Maar goed...We zijn weer een stukje terug gereden, want daar bleek een mooie wandelroute te zitten. We hebben wat informatie gevraagd bij een kiosk en hebben een lekkere lunch gesmeerd, daarna zijn we gaan lopen. Ongeveer 2 uurtjes hebben we er over gedaan en het was daar echt heel mooi. Doordat je hier in het Noorden minder bergen hebt, kun je heel ver kijken...prachtig! In deze omgeving zijn ook stukjes opgenomen van de film ´The lord of te rings´. Nu moeten we deze film wel gaan kijken ;). Na de wandeling zijn we nog naar een vulkaan gereden. In de winter kun je op een gedeelte van deze vulkaan skiën. Er liep daarom ook een lift naar boven. Maar deze lift ging niet zo heel hoog, dus we zijn niet naar boven geweest. We hebben nog wel even lekker koffie gedronken in het cafeetje daar en zijn toen terug gereden naar de camping, waar we ondertussen wel in mochten checken. Op de weg terug naar de camping reed er gewoon in één keer een auto recht op ons af! WAAAAT....Waarom rijdt die auto recht op ons af?? Wat een malloot! Van een afstandje zagen we dat de vrouw en de man in de auto bewegingen maakten dat wij aan de kant moesten...oepssiieeee.... Wij reden gewoon rechts hihi...waren wij toch in één keer die malloten.
Het 'National Park' waar we nu zitten, is een vulkanisch gebied. Drie vulkanen zijn ook nog actief. Hier moet een hele mooie wandelroute van 6 tot 8 uur door heen lopen, dus dat willen we natuurlijk zeker gaan doen! Bij de receptie van de camping konden we een ticket voor de bus reserveren die ons bij het begin van de route af zou zetten. Dat gaat een heeeele mooie dag worden!! Op de camping zagen we ook dat ze een hotpool hebben. Lekker....Als we dan morgen terug zijn van de wandeling willen onze voetjes daar vast wel in ;).

Poeehh, dat zijn we niet meer gewend....een wekker die om 06:30 uur gaat. En het was ook nog zooo koud. We wilden wel met slaapzak naar de douchejes lopen. Omdat je hier toch wat hoger zit, kan het hier ´s nachts tegen het vriespunt aanzitten. Vannacht misten we onze elektrische deken wel hoor haha. Ongeveer een uurtje later haalde de bus ons op. Het was 20 minuutjes rijden naar het begin van de route. Deze route is 20 km en aan het einde van de route komt de bus je weer ophalen en brengt je naar de camping, ideaal! Omdat het nog erg koud was, hadden we ons goed aangekleed met veel laagjes. We waren nog geen 20 minuten aan het lopen en onze jas ging al uit. Van lopen krijg je het toch altijd wel warm hihi. De route was vanaf het begin al heel mooi. Het was eerst nog een open vlakte waardoor je heel ver zicht had op de omgeving. We hadden ook een kaart meegekregen, zodat we daarop konden zien waar we liepen, of het daar makkelijk of zwaar wandelen was en hoe lang je ongeveer over dat stuk zou doen. Het eerste uur was makkelijk.....zeiden ze!! Nou, wij weten het niet hoor, maar als je continue trappetjes op moet lopen en om de haverklap een bult op moet...vinden wij dat nou niet direct makkelijk! Of zeuren we nu? :P. Na een uurtje hadden we de makkelijke route gehad en gingen we over in een uur zwaar. Dit hadden ze dan wel weer goed, want het was ook zwaar...heel zwaar. Hier begonnen we namelijk de eerste vulkaan te beklimmen. Maar wat was dit gaaf en wat een super omgeving. Het tweede (zware) uur zat erop. Nu mochten we weer 10 minuutjes makkelijk... Fiuuuww even bijkomen. Na weer een uur ´zwaar´ gelopen te hebben, waren we helemaal boven aan de top van een vulkaan. WAUW...Dit was zo ontzettend mooi. Je zag op sommige plekken rook uit de grond komen, je had verschillende blauw-groene meren en natuurlijk daar helemaal bovenaan een mega uitzicht. Wel jammer dat een camera geen reuk-optie heeft, want het stonk daar wel heel erg. Het leek wel of ze een hele vrachtwagen met rotte eieren in die vulkaan hadden gegooid...Jak. We liepen wat verder...en wanneer je naar boven bent gelopen, moet je natuurlijk ook weer een keer naar beneden. Sodejuu dat was best stijl en glad! Nog geen 10 meter verder lag Stephanie op de grond, auwwwie. Dat wordt een blauwe plek......op de kont haha. Vanaf hier was het eigenlijk continue naar beneden. Op de weg naar beneden zagen we nog een vulkaan roken. Heel gaaf om te zien en nee op dat moment niet gevaarlijk. Overal staan attentie borden. Om het moment dat deze borden een rood signaal afgeven mag je niet verder lopen en moet je terug. Dit wordt natuurlijk, met zo´n toeristen attractie, goed in de gaten gehouden. Na 6 uur en 10 minuten, zere voeten en rode hoofden, kwamen we bij het eindpunt. Hier hebben we gewacht op de bus die ons terug zou brengen naar de camping. Op de camping hebben we gelijk de hotpool gereserveerd en daarna zijn we lekker in onze stoel geploft...zo daar komt geen beweging meer in. Wat een super gave tocht!!! Oja...toch nog één keer in beweging. We hebben heerlijk genoten van de hot pool ;)

Donderdag reden we verder naar Ronorua. De plaats van de natuurlijke warmte bronnen en de daarbij horende stank. Het was dezelfde zwavelgeur als tijdens de wandeltocht door het vulkanisch gebied. We kwamen in de middag aan in Ronorua en bij de receptie vertelden ze ons dat er naast de camping een grote warmte bron ligt. Je kon bij de receptie een schop lenen om bij het meer een gat te graven. Dit moesten wij natuurlijk even uit proberen. Toen we het strand op liepen, zagen we overal al kuilen van eerdere toeristen. Wij probeerden natuurlijk onze eigen warmte bron te vinden. Het duurde even voordat we een goed plekje hadden gevonden. De eerste keer was namelijk het water te lauw en daarna veel te heet. Uiteindelijk vond Rick een goede plek. We hebben daar een groot gat gegraven en zijn lekker met onze voetjes daarin gegaan. Een warmtebron van ongeveer 40 graden. Heerlijk. Op deze camping zijn nog veel meer warmtebronnen. Zo komt er op een bepaalde plek ook heel veel stoom uit de grond. Deze stoom heeft een temperatuur van ongeveer 100 graden. Om deze warmtebron hebben ze een kast gebouwd, waardoor je de stoom kunt gebruiken om te koken. Een soort van mega steamer. De Maori´s (de oorspronkelijke bevolking van Nieuw-Zeeland) kookte ook altijd op deze manier. Ze maakten gebruik van de natuurlijke warmtebron. We konden een grote stoompan lenen bij de receptie en wij hoefden nu alleen nog maar lekkere ingrediënten te halen. Alles wat je lekker vindt kun je erin doen. Wij hebben wortel, ui, knoflook, champignon, groene asperges, aardappel en natuurlijk (waar Nieuw-Zeeland ook bekend om staat) lamsvlees gekocht. Om het helemaal af te maken konden we verse kruiden plukken uit de kruidentuin op de camping. Nu moet het ons toch lukken om morgen een lekker gerecht klaar te maken. Na de boodschappen hebben we nog lekker van de zon genoten, nog wat gelezen, gepuzzeld en zijn we uiteindelijk lekker gaan slapen.

Vandaag moesten we weer de wekker zetten, want we wilden naar het geiserpark. In dit park spuit er namelijk een geiser precies om 10:15 uur water dat wel 20 meter hoog kan komen. Natuurlijk wordt deze geiser een klein handje geholpen door de medewerkers daar die er een chemisch goedje ingooien. Voordat we naar dit park gingen, hebben we nog eerst ons avondeten voorbereid. Alle ingrediënten die we gisteren gekocht hebben gingen in de stoompan. De stoompan hebben we in de warmtebron gelegd en vanavond zal er dan een heerlijke maaltijd uit moeten komen.
In het park zijn we eerst naar de modderpoel geweest. De grootste warme modderpoel in Nieuw Zeeland. Het is geen modderpoel waar je ook lekker in kunt relaxen, want dit is veel te warm en daarbij stinkt het ook nog eens hihi. Daarna was het tijd voor de 'kwart over 10' geiser. Samen met nog 100 andere toeristen zaten we te wachten op een medewerker die er wat in zou gooien. Maar we moesten nog even geduld hebben, want we kregen eerst nog wat uitleg. Een paar honderd jaar geleden was deze geiser eigenlijk nog een platte koekenpan. Op een dag kwamen er een paar gevangen, die op die plek aan het werk moesten. Ze moesten daar eigenlijk een weg aanleggen, maar deze gevangenen vonden de warmtebron en dachten dat dit wel een goede plek zou zijn om hun kleren te wassen. De mannen waren hun kleren aan het wassen en per ongeluk viel er wat waspoeder in de geiser. De mannen moesten direct aan de kant springen, want er kwam in één keer water omhoog dat wel 20 meter hoog kwam. De mannen vonden dit natuurlijk geweldig en gingen met de geiser experimenteren. Ze bedachten later om om de open geiser wat stenen te leggen, zodat het water meer als een straal omhoog zou komen in plaats van een hele waterval. Nu...een paar honderd jaar later zitten wij dus als toeristen naar dit experiment van de mannen te kijken. Een medewerker die er een goedje ingooit, zodat wij een fontein zien van 20 meter hoog. Na de geisershow konden we het hele park nog doorlopen. Op verschillende plekken in het park zijn nog vulkanische activiteiten. Zo zie je op verschillende plekken kraters en prachtig gekleurd water. Door verschillende mineralen krijgt het water een eigen kleur. Zo maakt bijvoorbeeld zwavel het water geel. Zo zagen we ook nog fel groen en fel blauw water, super gaaf. De rest van de middag hadden we niks gepland. We zijn een beetje rond gaan rijden en in één keer zag Rick een plek waar je kon golfen, een 'driving range'. Een plek waar je je opslag voor het golfen kunt oefenen. We hadden dit allebei nog nooit gedaan en het leek ons wel grappig om het een keer te proberen. We hebben een emmer met ballen en een golfclub gehuurd en we waren gelukkig de enige op de baan...nu kon niemand ons uitlachen haha. We hadden verschrikkelijk veel lol. De ene keer ging het goed, de andere keer misten we de bal. Best nog lastig hoor ;). Een tijdje later kwamen er drie mannen met een hele golf uitrusting de baan op. Ojeeee....We moesten elke keer heel hard lachen om ons zelf, maar nu durfden we niet meer zoveel geluid te maken. We spiekten bij hen natuurlijk een beetje hoe het moest en het is echt niet normaal hoe ver zij die ballen kunnen slaan. We voelden ons wel echt uilen naast hen...maarja, als je maar lol hebt. Op het einde ging het Rick trouwens best wel goed af....Swwiiinngggg :D
Jaaaa....we mogen eten!! Haha...we zijn nog nooit zo blij geweest dat we mochten avondeten, want vanavond gaan we natuurlijk (hopen we) heel lekker eten. Met grote handschoenen haalden we onze stoompan uit de kast. Het rook gewoon al lekker! Dekseltje en zilverfolie eraf.....Tadaaaaa! Dat ruikt niet alleen lekker, maar dat ziet er ook nog eens verdomd lekker uit. Jamm, jam, jammm....Dit was zooooo lekker!! De Maori bevolking was zo gek nog niet ;)

• 24 Januari 2015 - 13:30

Inger:

Idd als je maar lol hebt. Super weer te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben. En wat was het leuk Hoe even te zien op de Skype. XXX

• 25 Januari 2015 - 21:40

Debbie:

Jaha jullie doen allemaal leuke dingen, maar jullie hebben echt een tof feest gemist en dat moesten we jullie natuurlijk laten weten. Wel gaaf dat jullie er even 'bij' waren!
    Wat hebben jullie het goed in NZ. Super omgeving, lekker eten, af en toe mooi weer. Wat wil je nog meer? Nog een paar weekjes en dan is de droom voorbij. Wat zullen jullie hier moeten wennen. Ennuh letten jullie wel op tijdens het rijden, wappies..

• 26 Januari 2015 - 08:50

Gerda:

geniet er nog maar van nu het nog kan. Niet te geloven dat het er bijna op zit. Wat leuk jullie op skipe te zien. het is erg fijn jullie al zo gauw terug te zien maar ik zal jullie geweldige verslagen missen.