Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu

Bangkok

Blijf op de hoogte en volg Rick en Stephanie

01 Januari 2015 | Thailand, Bangkok

Om 05:00 uur kwamen we aan in Bangkok. We gingen met een taxiscooter naar het metrostation en daar moesten we nog een uurtje wachten voordat het metrostation open ging. Een uurtje later liepen we richting ons hotel. Ondertussen nog even een kop koffie gedronken bij de Mac en aangekomen bij ons hotel hebben we nog even wat bijgeslapen. Na weer fris en fruitig wakker te zijn geworden zijn we op pad gegaan. We hebben deze middag de Wat Pho (de liggende Boeddha) gezien en zijn door Chinatown gewandeld. Wij snappen nu heel goed waarom dit stukje Chinatown wordt genoemd. Het is er druk, het stinkt, de mensen drukken en het lijkt gewoon sprekend op China hihi. Voor ons avondeten hadden we ´s middags een lekkere salade gekocht bij de supermarkt, maar toen we weer bij ons hotel waren en ons bedje aanraakten, hadden we helemaal geen honger meer en vielen bijna direct in slaap met een filmpje op de achtergrond.

Shoppingtime!!! Vandaag wilden we proberen om iets leuks te kopen voor oud en nieuw. We zijn naar een mega groot winkelcentrum gegaan met wel duizend-en-één winkeltjes. Winkel in, winkel uit, winkel in, winkel uit....taartje eten....winkel in, winkel uit. Jaaa...Na heel wat winkeltjes te hebben afgestruind heeft Rick 2 leuke broeken kunnen vinden voor een zeer Aziatische prijs :D Na een lange dag shoppen moet er natuurlijk goed gegeten worden. We hadden een leuk Japanse Sushibar gezien, maar op welke verdieping zat deze tent ook alweer? Verdieping 1,2,3,4,5,6 of 7?? Poeeehh...we hadden echt geen idee meer. We hebben op elke verdieping weer even gekeken en gelukkig vonden we uiteindelijk dit leuke tentje. We kregen een plekje aan de bar en voor ons stond een grote pan. Je kon kiezen uit 3 verschillende bouilons. In deze pan kon je je eigen eten koken (hotpot noemen ze dat). Het eten kon je van de lopende band, die over de bar ging, pakken. We hadden natuurlijk geen idee hoe dit allemaal werkte en zette netjes de lege bordjes weer op de band. Op een gegeven moment hoorden we twee vrouwen tegenover ons een beetje lachen. Bleek dat we de lege bordjes gewoon bij ons moesten houden en deze niet op de lopende band moesten zetten. Oepsie...sorry hihi. Maar wat een leuke avond en wat hebben we heerlijk gegeten. Voor herhaling vatbaar :)

Vandaag wilden we naar het grote paleis van Bangkok. Stephanie had al eerder een sjaal aangeschaft, omdat je niet met blote schouders of korte broekjes tempels in mag. Voorbereid gingen we dus naar dit paleis. Uurtje met de metro, daarna nog een uurtje lopen en toen konden we aansluiten in een lange rij. Toen we bijna binnen waren, werd er naar ons gefloten. Oooja...blote benen...nu komt de sjaal dus goed van pas. Maar dit was niet het enige. Rick had ook een korte broek aan en dit werd in dit paleis niet toegestaan. Normaal mag je als man wel een korte broek aan, maar hier dus niet. Gelukkig kun je in het paleis kleren lenen. Hiervoor moest je alleen wel even anderhalf uur in de rij staan, een heel contract tekenen en 500 Bath betalen (wat je later wel weer terug zou krijgen). Okeeeee...we gaan wel een andere keer naar het paleis, maar dan met twee lange broeken.
We zijn doorgelopen naar de 'Wat Saket' (een gouden tempel). Na 200 kleine treden kwam je bovenaan bij de gouden tempel. Maar dit was eigenlijk niet eens het mooiste....want het uitzicht vanaf hier was echt tof.
´s Avonds hadden we een fietstour door de smalle straten van Bangkok. Het was een Nederlandse organisatie. 99% van onze groep was Nederlands. Dat was echt gezellig. Bangkok in de avond is echt super gaaf. Alles geeft licht en de stad leeft nog steeds in de avond uren. We zijn bij een bloemenmarkt geweest, we zijn nog een keer bij de Wat Pho binnen gelopen (maar nu waren we helemaal alleen), we hebben een Thaise lekkernij geproefd, we zijn nog met de boot geweest en hebben als laatst nog op straat gegeten. Echt een super tour.

Deze dag wilden we weer lekker rondsnuffelen in de leuke winkeltjes van Bangkok. Het leuke aan de winkelcentrums zijn dat alles in het teken staat van kerst. Je kunt er zeg maar niet omheen. Overal staan verlichte kerstbomen, palmbomen, kerstmannen, cadeautjes, en reuze kerstballen. Het grappige aan het winkelcentrum, waar we vandaag naartoe zijn geweest, is dat ze het zo hebben ingericht dat het lijkt op een vliegveld. Elke verdieping heeft zijn eigen gates die naar verschillende landen vertrekken. De winkeltjes, cafeetjes en restaurantjes staan dan ook in het teken van dat land. Rick heeft zelfs bij de H&M in Parijs een leuke joggingsbroek gevonden. Eigenlijk hoef je hier helemaal niks te kopen, want er doorheen lopen is al leuk genoeg. Na al 2 winkelcentrums bezocht te hebben, hadden we helaas nog geen leuk oud en nieuw jurkje voor Stephanie gevonden, dus zijn we naar nog een derde winkelcentrum gegaan. Wat gaaf...gewoon een complete schaatsbaan midden in het winkelcentrum met kerstmuziek en natuurlijk weer overal lichtjes. We kwamen helemaal in de kerstsfeer. Helaas zitten we met eerste kerstdag in het vliegtuig haha.
Na nog heel wat winkels gezien te hebben, helaas nog niet geslaagd voor een jurkje, maar wat een sfeer. Het werd al langzaam donker en we liepen naar de uitgang. Buiten zagen we in één keer echt de grootste kerstboom die we ooit hebben gezien met daarom heen wel honderden ´snoopy´s´ (hondje). Daar moesten we natuurlijk even een paar foto´s van maken.
Deze avond hebben we weer 'ge-hotpot'...we konden er geen genoeg van krijgen.

Zondag zijn we van hotel veranderd. Een hotel dat tussen allerlei leuke cafeetjes en restaurantjes ligt. In de middag hebben we even lekker rondgelopen en geluncht bij een gezellig café. En wat zagen we hier op de kaart staan??? Bitterballen!! JAMMIE. Na de lunch konden er geen bitterballen meer bij in, maar hier komen we dus zeker nog een keer terug.
Later nog weer even opzoek gegaan naar een jurkje, maar na een uurtje gaven we de moed op. Dikke pech, dan maar geen jurkje hihi. Wanneer je in Thailand bent, moet je natuurlijk ook een Thaise massage nemen. Rick heeft nog nooit een massage gehad en wilde dit natuurlijk ook wel een keer proberen. Nou volgens Rick: '1 keer nooit weer!'. Dit was zeg maar geen massage waarbij je lekker kunt ontspannen. Onze liezen zijn wel een meter opgerekt en alle botjes zijn gebroken. Maar we hebben wel gelachen. Aangezien de lunch nu wel gezakt was, konden er nu wel bitterballen in, dus snel weer terug naar het café. Het waren zeker niet de lekkerste bitterballen, maar het waren bitterballen! hihi. ´s Avonds hebben we echt onze ogen uitgekeken. We zijn naar de 'Moonbar' geweest. Een bar op 65 verdiepingen hoog. Als je een goed uitzicht wilt, dan ben je hier op de goede plek, WAUW. Je mocht daar ook niet zomaar naar binnen. Je moest netjes gekleed en dichte schoenen aan. Had je een korte broek aan of op open schoenen, dan kwam je er niet in. Gelukkig hadden wij dit van te voren ergens gelezen en kwamen wij er keurig verzorgd aan. We hebben hier 1 glas wijn en een biertje besteld (want meer was echt niet te betalen) en zijn daarna naar een tapasrestaurant geweest. Een lekkere fles wijn met een plankje met kaas en ham. Dit was wel zo gezellig en ook lekker dat we direct al hadden besloten dat we hier met kerstavond ook wilden eten.

Wanneer je in Bangkok bent, dan moet je natuurlijk een paar dingen wel gezien hebben. De floating market, River Kwai, en de tijgers. Gelukkig konden we dit allemaal op 1 dag doen. We hadden een tour geboekt en met een busje kwamen ze ons ´s ochtends bij ons hotel ophalen. We begonnen bij de floating market. Een markt waarbij zowel op straat als op het water van alles en nog wat wordt verkocht. Wat was dit een leuk gezicht. Er was wel een soort van file op het water. Want de lokale mensen wilden daar hun producten verkopen, maar er waren ook toeristen in bootjes die de markt via het water wilden bekijken. Wij hebben gekozen om gewoon te lopen en hierdoor konden we alles heel mooi zien. Ook nog twee leuke rijstbakjes gekocht, dus helemaal geslaagd. Daarna gingen we naar de River Kwai Bridge. Een spoorbrug die is gebouwd in de tweede wereldoorlog. Deze brug werd gebouwd om de aanvoer van voedsel en wapens voor de Japanners te verbeteren. De geallieerden wisten van het nut van deze brug af en wilden deze daarom bombarderen. Op het moment dat dit gebeurde zorgden de Japanners ervoor dat de krijgsgevangen op de brug stonden. De gevangenen moesten zwaaien naar de vliegtuigen om zo te laten blijken dat er niks aan de hand was en ze gewoon door konden vliegen. De brug is wel gebombardeerd en hierdoor zijn er veel gevangenen om het leven gekomen. Heel indrukwekkend om over deze brug te lopen. Als laatste zijn we bij de tijgers geweest. We kamen er nogal laat aan en om op de foto te mogen met deze mooie beesten moesten we in een lange rij aansluiten. We hadden drie kwartier in dit park. Na drie kwartier stonden we nog steeds in de rij. Gelukkig konden we 10 minuutjes later bij de tijgers. Wat gaaf om dit te doen. Wel zielig eigenlijk dat ze daar aan een ketting zitten, maar heel gaaf om hun zware ademhaling te voelen en te horen. Na wat foto´s met de tijgers liepen we snel door naar een plek waar de baby tijgers zouden moeten zijn. Helaas hadden we al zo lang in de rij gestaan dat alle tijgertjes al naar hun verblijf waren gebracht...jammer.

Vandaag stonden we op tijd op, omdat we eerst naar het paleis wilden (met lange broek) en in de middag wilden gaan surfen...Huh?! Surfen in Bangkok?
Eerst dus naar het paleis. Met lange broek en voor de zekerheid toch ook nog een sjaal gingen we met de metro richting het paleis. We wilden geen uur lopen, dus we vroegen aan de Tuk-Tuk chauffeur wat het kost om bij het paleis te komen. Toen vertelde deze vriendelijke man ons dat het paleis pas om 13:00 uur opengaat...OMG!! hahahaha...Hebben we alle voorzorgsmaatregelen genomen, zodat we vandaag wel het paleis binnen mochten is het nog dicht. Noujaaaa...dan maar een andere keer naar het paleis, want we wilden toch echt graag surfen. In Bangkok zit een baan waar je natuurlijk niet op echte golfen kunt surfen, maar op water wat met een snelle stroming over de baan wordt gespoten. Het was echt een super zonnige dag, dus we hebben eerst lekker in het zonnetje geluncht en een uurtje later mochten wij de baan op. Eerst op een boddyboard. Door je gewicht te verplaatsen kon je van links naar rechts bewegen. Een ronde duurt een uurtje en je bent dan samen met meerdere mensen bezig. Iedereen heeft elke keer ongeveer een minuut voordat de andere erop mag. Na onze eerste minuut hadden we de smaak goed te pakken. Wat is dit gaaf om te doen. Na een paar keer op de buik te hebben gesurft, mochten we proberen om op een surfbord te gaan staan. De instructeur hield het surfbord vast, zodat wij er rustig op konden gaan. Je kreeg een touw vast en langzaam liet de instructeur je de baan opgaan. Rick ging als eerst. Hij kreeg het touw in zijn hand en werd langzaam door de instructeur losgelaten. Uit schrik liet Rick ook direct het touw los, waardoor hij al na 1 seconde op zijn snufferd lag. Stephanie ging daarna. Die dacht dat je wel in het water kon staan... Nou dat wou niet. Het surfbord lag nog beneden, terwijl Stephanie door de stroming al boven aan was beland. Oke... dat doen we een keertje over. Dit keer ging het wel goed en bleef ze goed op de plank staan. Na allebei een paar keer gestaan te hebben, zijn we weer met het boddyboard gaan surfen. Het leuke hieraan is, is dat je trucjes kunt gaan proberen. Bijvoorbeeld op je knieën, op 1 knie en een voet op het bord, omrollen en je boddyboard naar beneden gooien zodat je zelf eigenlijk het surfbord bent. Na een uurtje hadden we er nog lang niet genoeg van, dus hebben we daarna direct nog een uurtje geboekt. Wat hebben we gelachen en wat was dit gaaf!! Boven hadden ze een leuk barretje. Hier hebben we nog wat lekkers gedronken en gekeken naar de anderen die bezig waren.

Pooeehh, oeff, kreun.... wat hebben we een spierpijn van gisteren. We moesten gewoon lachen om elkaar, omdat echt elke beweging pijn deed. We leken net een stel bejaarden ;).
Driemaal is scheepsrecht. Vandaag gaan we WEER naar het paleis. Met lange broek, met sjaal en na 13:00 uur! Dit keer dus geen moeilijkheden en we konden zo naar binnen. Het is altijd super druk bij het paleis, dus dan moet het wel prachtig zijn. Nou dat viel, in onze ogen, eigenlijk wel mee. Misschien komt het doordat we al duizend-en-één tempeltjes hebben gezien, maar we vonden de entreeprijs erg hoog voor wat je kon zien. De smaragdgroene boeddha, waarvoor we eigenlijk een beetje kwamen, leek net op een groene trol en was niet groter dan een kilo pak suiker. Toen we terug waren in ons hotel hebben we lekker gedoucht, onze mooie kleren aangetrokken en zijn we (omdat het kerstavond was) naar het leuke tapas-restaurant gegaan. We hebben weer heerlijk wijntjes gedronken en heerlijke tapas gegeten. Een geslaagde en zeer gezellige kerstavond.

Onze laatste dag in Bangkok en dus ook onze laatste dag in Azië. Onze vlucht vertrok om 19:30, dus we hadden nog een hele middag in Bangkok. Echt veel hebben we niet gedaan. We hebben bij de surflocatie lekker geluncht en zijn op tijd naar het vliegveld vertrokken. Voordat we in de taxi stapten, vroegen wat de rit zou moeten kosten. '600 Baht' zei hij. Nou dat vonden wij wel prima. De man zette daarnaast ook de meter aan. Toen we aankwamen op het vliegveld stond de meter op 300 Baht. We vroegen de man waarom wij dan 600 baht moesten betalen. Zijn antwoord was dat hij 300 baht aan tol had betaald. Rick heeft zelf goed opgelet bij de tolpoortjes en wist dat het maar 150 baht was. We gaan dus ook geen 600 baht betalen! Hij was het hier natuurlijk niet mee eens. We hebben hem nog gematst door te zeggen dat we 500 Baht zouden betalen, maar dat wilde hij niet! Rick gaf hem een briefje van 1.000 Baht. Omdat hij geen wisselgeld had, vroeg hij bij zijn collega´s of zij konden wisselen. Nadat hij eindelijk kleingeld had, kregen we 400 Baht terug. Nee nee... wij gaan echt geen 600 Baht betalen. Gelukkig had de man een briefje van 100 Baht in zijn hand die Rick er gelukkig makkelijk uit kon trekken en dus hebben we 500 betaald.
Dan zit je helemaal in Bangkok en kom je ook nog een bekende op het vliegveld tegen. De vriendin van één van de vrienden van Rick. We hebben nog even samen wat gedronken en gekletst. Dat was gezellig.

Doei Bangkok, doei Azië, doei plakrijst, doei tempeltjes
en doei Tuk-Tuk´s.......

• 01 Januari 2015 - 11:50

Debbie:

Hahaha ik moet echt zooo lachen om jullie verhaal. Het paleis waar jullie na 3x komen eindelijk een groene trol hebben gezien, het geklungel bij de hotpot, de heerlijke thaise massage en het gekreun van spierpijn zie ik al voor me. Geweldig om te lezen!! Hopelijk is nieuw zeeland ook zo gaaf als de rest! Kussie

• 01 Januari 2015 - 14:15

Inger :

Wat een pracht verhaal weer. Jullie beschrijven het altijd zo mooi dat ik het idd ook zo voor me zie. Heel veel plezier op jullie volgende bestemming en avonturen. XXX

• 05 Januari 2015 - 10:27

Maureen:

Hahahaha, boefjes!!! Jullie wilden natuurlijk niet zo veel betalen bij het eten.
    Of is het niet zo dat een bepaalde kleur een bepaalde prijs heeft....? Dat was bij ons in Londen namelijk wel zo hahaha.

Mooie avonturen weer hoor!

xxx <3

• 06 Januari 2015 - 13:46

Gerda:

Zo en late reactie maar wat hebben julie weer veel beleefd. heel veel plezier in Nieuw Zeeland en nog een heel gelukkig nieuwjaar.