Brazilië - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu Brazilië - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Rick en Stephanie Levink - WaarBenJij.nu

Brazilië

Blijf op de hoogte en volg Rick en Stephanie

07 September 2014 | Brazilië, Pantanal

De tijd gaat echt snel. We zitten namelijk alweer in onze 6e week. We laten de heldere rivieren van Bonito achter ons en we vertrekken richting het Pantanal. Het grootste moeras ter wereld. Het Pantanal ligt niet alleen in Brazilië maar ook in Argentinië en Uruguay.
Toen we aankwamen in het Pantanal hebben we eerst een boottocht gemaakt over een rivier. Tijdens deze boottocht zagen we al snel een kaaiman... Echt super gaaf om deze dieren in het wild te zien. Niet veel later zagen we ook een arend :D Deze dieren kennen wij natuurlijk alleen maar van plaatjes en om deze nu in het echt te zien is zo cool. De spanwijdte van de vogel is enorm.
De reden waarom we eigenlijk op de boot gingen was om op piranha´s te vissen. Dus hengels uitgooien dan maar...nouja hengels....een touwtje aan een stuk bamboe :P. Zodra we een hengel hadden gekregen met aas eraan konden we beginnen met vissen. Je kon de piranha´s aan het aas voelen knabbelen, alleen de piranha aan de haak krijgen was niet zo eenvoudig. Na een half uurtje hengelen met ongeveer 30 mensen hebben we in totaal 4 vissen gevangen...knap he! :p De piranha´s werden niet terug gegooid in het water, maar deze werden gebruikt als aas voor de arend en voor de kaaiman. Zodra de vis dood was, gooide de guide de vis in het water. De arend kwam van zijn tak af en stormde op de vis af...Aaah chips te vroeg met de foto....Gelukkig kregen we een herkansing...Ja! nu wel gelukt.
Twee vissen voor de vogel, twee vissen voor de kaaiman. De vis werd aan een hengel gedaan, langzaam zag je de kaaiman dichterbij komen...(in je hoofd had je het liedje van Jaws)...net toen de kaaiman wilde happen, haalden ze de hengel weer omhoog.
Na 5 minuten gespeeld te hebben met de kaaiman kreeg hij uiteindelijk zijn vis te pakken.
Eenmaal terug bij het hostel stond er wat lekkers klaar: Popcorn, cake en wat te drinken. Helaas voor Rick hadden ze dit buiten neergezet waar nogal wat papegaaien rond vlogen.
Blijkbaar houden papegaaien ook van popcorn en cake, want als je even niet oplette had je zelf niks meer te eten.

Die avond hadden we een nachtsafari. Dik ingepakt, omdat het toch wel een beetje koud was, gingen we in een open safari-jeep zitten. Een zogenaamde spotter zat voorop met een grote zaklamp te zoeken naar dieren. Toen we dit zagen, dachten we dat we nooit een dier zouden zien....maar toch! Al snel kwamen een uil tegen en niet veel later ook een reuze hamster (Capybara). Verder hebben we nog verschillende roofvogels, herten, wasberen en een reuzemiereneter gezien. Het toppunt van de avond was toch wel de Ocelot (tijgerkat). Eerst zagen we een volwassen Ocelot. Helaas zijn deze dieren erg schuw dus zodra hij ons zag liep hij de bosjes in. Maar je kon gelukkig nog wel de strepen op zijn rug zien. Niet veel later zagen we ook nog een jonge Ocelot. Deze zat verscholen tussen de struiken maar je kon hem wel redelijk goed zien. Wat een geweldig gezicht om deze dieren te zien.

De volgende dag gingen we naar dezelfde rivier als de dag ervoor, maar dit keer gingen we kano varen. Tijdens het kano varen zagen we weer verschillende roofvogels en krokodillen. Het hoogtepunt van het kanovaren waren de Giant Otters. Onze guide vertelde ons dat normaal gesproken deze dieren heel schuw zijn en dat ze, zodra ze iets horen wat ze niet aanstaat, direct het water ingaan. Gelukkig voor ons was dat deze keer niet zo. Ze bleven mooi op het droge liggen waardoor we ze goed konden zien :).
Die middag zijn we gaan paardrijden. We hadden dit natuurlijk al een keer gedaan op de estancia waardoor we toch wel met een bepaalde verwachting op de paarden gingen zitten. Helaas was het dit keer lang niet zo mooi als de vorige keer en viel het ons zelfs een beetje tegen. We hebben tijdens de rit ook geen dieren kunnen zien...nouja wel 100 koeien!!
Die avond was er voor ons een BBQ georganiseerd. Voordat we konden beginnen met eten werd er eerst traditioneel gedanst. Na één nummer werd het tijd voor het publiek om mee te doen. Natuurlijk werden wij er weer uitgepikt om met de lokale mensen te dansen. We hebben een heerlijke avond gehad.

Na een goede nachtrust was het alweer de laatste dag in het Pantanal. We hadden nog één ding op het programma staan en dat was een dagsafari. Tijdens de safari zijn we weer verschillende dieren tegen gekomen: Roadsite Hawk, Savanna Hawk, Jabiru, Wather Jacana, Kingvisher, Roseate Spoonbill, Borrowing owl en als laatste de Jaracugu-Do-Brejo slang. Na de tour hadden we nog een lunch voordat we verder trokken naar Paraty. Omdat Paraty te ver rijden was om in één keer te doen hebben we twee keer overnacht. De eerste overnachting was echt fantastisch! Echt één om nooit meer te vergeten.....we sliepen achter een TANKSTATION :O Alle mensen keken ons vreemd aan en zo voelden we ons ook...nee dit was niet echt een pretje.

Paraty is echt een super gezellig plaatsje. De eerste avond zijn we met een paar mensen uit eten geweest. Een lekker stuk vlees met een goed glas wijn... HEERLIJK.
Vandaag niet al te laat naar bed, want de volgende dag stond er een boottocht op het programma. Een boottocht langs verschillende eilandjes. Echt een super dag. Die avond zijn we natuurlijk weer ergens een hapje gaan eten. Dit keer geen steak voor Rick, maar stond er Thais op het menu (Stephanie´s favoriet). Ondanks dat er weinig mensen in het restaurant zaten was het eten er super goed.
De laatste dag in Paraty was een vrije dag. De nacht ervoor had het hard gestormd waardoor de stroom was uitgevallen. Alle plannen die we hadden om lekker door het centrum rond te lopen konden we overboord gooien, want de helft van de winkels waren niet open en bij de winkels die wel open waren, kon je niks kopen want de kassa deed het niet :S. Nouja dan nog maar even een paar uurtjes lekker op het strand liggen. Tegen 18:00 uur ging de stroom weer aan en konden we toch nog wat leuks doen die avond. Natuurlijk hebben we ook deze avond niet zelf gekookt en zijn we samen met een paar groepsgenoten dichtbij ons hostel een hapje gaan eten. De volgende ochtend was het tijd om weer te vertrekken. De bestemming: RIO DE JANEIRO

• 07 September 2014 - 16:03

Ingrid:

Ik geniet elke keer weer van jullie verslagen! Wat hebben jullie al veel gedaan!
    Groetjes, Ingrid

• 08 September 2014 - 10:18

Debbie:

Ik kan jullie verslagen wel 3x lezen, zo leuk!! En die safari's, wat gaaf zeg. Heel wat dieren ken ik wel, maar ook heel wat waar ik nooit van heb gehoord. Sommige dingen die jullie hebben gedaan zoals piranha's vangen zijn herkenbaar en dan denk ik ooo dat is zo gaaf, super dat jullie dat ook doen!
    Nu zijn we natuurlijk allemaal nieuwschierig naar Rio, vooral het verslag van jouw verjaardag Stephanie. Xxxx

• 08 September 2014 - 17:26

Paps En Mams:

Ik ben het helemaal met Debbie eens, we kunnen er niet genoeg van krijgen, van de foto's en de verhalen.
    Er zijn inderdaad dieren bij waar ik nog nooit van gehoord heb. Als jullie nu de safari's al leuk vinden, kun je helemaal je hart ophalen als je straks in Afrika in het Krugerpark bent. Jullie hebben tenminste nog vier Piranha's gevangen, wij in Suriname nul !! Maar toch was het mooi om te doen. Ja de dieren kunnen soms brutaal zijn, als je niet oppast heb je niets meer. Mam liep in Afrika met een cocktail met een schijfje ananas, kwam er een aap uit de boom vallen om het schijfje ananas te stelen, je schrikt je dood!! Het lijkt me wel eng om in een rivier te varen waar ook krokodillen zitten. Wel saai zo'n vakantie als je bijna niks meemaakt hé?
    Veel plezier nog, en ik kijk al uit naar de volgende verhalen.
    Kus, Paps en Mams.

• 08 September 2014 - 21:50

Ingrid Kamphuis:

Hallo Stephanie en Rick,

Hoe is het met jullie? Zo te lezen genieten en nog eens genieten!
    Iedere keer lees ik jullie verslag en ben zelf ook weer een beetje op reis, geweldig joh, wat jullie allemaal ondernemen.
    Nu zitten jullie alweer in Brazilië ook een fantastisch land.
    Stephanie nog van harte proficiat met je verjaardag, alhoewel ik een dag te laat ben.
    Geniet van jullie reis en ik lees het verder wel,

heel veel groetjes,

Ingrid

• 09 September 2014 - 07:32

Inger:

Fantastisch om al die dieren in het echt te zien. Super hoor. XXX